خانواده داکتر نجیب خواستار رسیدگی به دوسیه قتل او شد

خانواده نجیب‌الله احمدزی؛ رییس‌‌جمهوری پیشین، خواستار بررسی دوسیه قتل وی شد.blankاین در خواست به تازگی در اعلامیه‌ای از سوی فتانه نجیب؛ همسر او مطرح شده‌است.

خانم نجیب در این اعلامیه گفته‌است: «بهترین تجلیل و یادبود از خدمات وطن‌دوستانه و صادقانه داکتر نجیب‌الله این خواهد بود که قبل از اعمار آرامگاه او، علل و انگیزه‌های قتل او از مجاری مربوطه بررسی شده و حقایق مرگ او… به آگاهی مردم افغانستان رسانده شود.»

این درخواست پس از آن مطرح شده‌است که اخیرا حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی اشرف‌غنی از مقبره نجیب‌الله در پکتیا بازدید کرد.

این نخستین بار بود که پس از کشته‌شدن و دفن پنهانی داکتر نجیب‌الله، یک مقام دولتی از مقبره او در شهر گردیز؛ مرکز ولایت پکتیا دیدار می‌کرد.

این اقدام آقای محب، حساسیت‌های زیادی را در میان رهبران مجاهدین، هواداران آن‌ها و مخالفان دولت‌های چپ‌گرا در افغانستان برانگیخت.

نجیب‌الله در سال ۱۳۷۵ با برادرش شاهپور احمدزی در حالی که در دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل پناهنده سیاسی بودند، از سوی طالبان کشته شدند.

او آخرین رییس ‌جمهوری دولت تحت حمایت شوروی سابق در افغانستان بود که در مقایسه با سه رئیس جمهوری پیش از خود نفوذ بیشتری در میان مردم و هوادارانش داشت.

مطالب مرتبط