خلیلزاد: طالبان رابطه‌اش با القاعده را قطع می‌کند

زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در پاسخ به پرسشی در مورد رابطه طالبان با گروه‌ القاعده گفته‌است که و براساس توافق‌نامه صلح، طالبان به هیچ صورت میزبان گروه‌های تروریستی نخواهند بود و رابطه‌اش را با القاعده قطع می‌کند. او در عین افزوده‌است که روند صلح افغانستان در «لحظات امیدوارکننده» قرار گرفته است.blank

آقای خلیلزاد، روز دوشنبه ( ۱۲ جوزا) در نشستی با خبرنگاران در مورد روند صلح افغانستان صحبت کرده‌است.

در این نشست خبری بخش زیادی از پرسش‌هایی که از خلیلزاد مطرح شد، به روابط طالبان با القاعده و سرنوشت توافق‌نامه صلح اختصاص یافته بود.

او گفته‌است که امریکا از اجرای تعهد طالبان در توافق‌نامه صلح نظارت دارد و براساس این توافق‌نامه طالبان به هیچ صورت میزبان گروه‌های تروریستی نخواهند بود و رابطه‌اش را با القاعده قطع می‌کند.

خلیلزاد تاکید کرده‌است که امریکا به مفاد این توافق‌نامه متعهد است و از عمل‌کرد گروه طالبان نیز نظارت می‌کند.

او همچنین گفته‌است که در صورتی که طالبان به تعهداتش عمل نکنند، امریکا نیز تعهدی در برابر این گروه ندارد.

طالبان در توافق‌نامه صلح امریکا و این گروه که در قطر به امضا رسید، تعهد داده‌اند که روابطش را با شبکه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی قطع می‌کنند.

اما به تازگی، سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که اطلاعات نشان می‌دهد که با وجود تعهد طالبان، این گروه هنوزهم با القاعده روابط دارند.

همچنین مقام‌های حکومت افغانستان از ارتباط نزدیک طالبان با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی از جمله القاعده سخن می‌زنند. به باور مقام‌های حکومتی، طالبان به گروه‌های تروریستی از جمله القاعده پناه داده‌اند.

خوشبینی خلیلزاد از روند صلح افغانستان

نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان همچنین در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است که روند صلح افغانستان در «لحظات امیدوارکننده» قرار گرفته است.
او می‌گوید که شروع مذاکرات بین‌الافغانی بخش مهمی از روند صلح افغانستان است و اکنون همه تلاش‌ها برای شروع این روند متمرکز شده‌است.

خلیلزاد اعلام آتش‌بس عیدی، کاهش خشونت، ادامه آتش‌بس اعلام ناشده پس از عید و تسریع روند رهایی زندانیان را از نشانه‌های امیدوارکننده برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی یاد کرده‌است.

او ابراز خوشبینی کرده که در «جای خوبی هستیم» و نشانه‌ها حاکی از آن است که طرف‌های دخیل به سمت شروع مذاکرات بین‌الافغانی به پیش‌ می‌روند.

مطالب مرتبط