حیف‌و‌میل میلیون‌ها افغانی از سوی کمیته مبارزه با کرونا در میدان وردک + اسناد

خبرگزاری افق به اسنادی درباره مصرف بودجه اختصاصی مبارزه با کرونا در ولایت میدان وردک دست یافته که نشان می‌دهد میلیون‌ها افغانی از سوی کمیته مبارزه با کرونا به رهبری عبدالیمین مظفری؛ والی این ولایت حیف‌و‌میل شده‌است.blankبراساس حکم ریاست جمهوری ۲۰ میلیون افغانی برای مبارزه با کرونا در ولایت میدان‌وردک اختصاص داده شده‌بود که عبدالیمین مظفری؛ ریٔیس کمتیه ولایتی مبارزه با کرونا، تنها ۱۰ میلیون آن را برای خرید تجهیزات طبی در اختیار ریاست صحت عامه این ولایت قرار داده‌است. بر بنیاد این اسناد، والی میدان‌وردک از میان ۱۰ میلیون افغانی باقی‌مانده، ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار افغانی آن را برای کمک به باشندگان این ولایت اختصاص داده‌است.

blank

شریف‌الله هوتک؛ عضو شورای ولایتی میدان‌وردک نیز در صفحه فسبوک‌اش نوشته‌است که والی این ولایت برای به‌دست‌آوردن هرچه زودتر این پول بر اداره مستوفیت، فشار آورده‌بود و اختصاص ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار افغانی برای خرید مواد خوراکی با فساد میلیونی همراه است.

۵ میلیون و ۸۰۰ هزار افغانی برای خرید ۸ قلم مواد خوراکی
در همین حال، محب‌الله شریف‌زوی؛ سخنگوی والی میدان‌وردک می‌گوید این مقدار پول از سوی کمیته مبارزه با کرونا برای خرید هشت قلم مواد خوراکی در نظر گرفته شده‌بود که بسته کمکی یادشده برای مبتلایان به کووید- ۱۹ در زمان قرنطینه، توزیع شده‌است. او در مورد تعداد خانواده های که از این بسته ای کمکی مستفید شده چیزی نمی‌گوید. سخنگوی والی میدان از دادن جزیٔیات بیشتر در مورد چگونگی مصرف بودجه کرونا از سوی کمیته ولایتی مبارزه با کووید نوزده ابا ورزید.blankبراساس آمار وزارت صحت عامه تاکنون از ۷۳۵ تن در ولایت میدان‌وردک تست کرونا گرفته شده که ۲۶۷ مورد آن مثبت اعلام شده‌است.بر بنیاد اظهارات شریف‌زوی، هزینه بسته کمکی به خانواده هر فرد متبلا به کووید- ۱۹، ۲۱ هزار و ۷۲۲ افغانی می‌شود. این در حالی است که این بسته کمکی در روزهای قرنطینه توزیع شده‌است.

تبعیض قومی در توزیع کمک‌ها
گفته می‌شود که روند توزیع این کمک‌ها که به رهبری والی میدان صورت گرفته با تبعیض قومی نیز همراه بوده‌است.

یکی دیگر از اعضای شورای ولایتی میدان‌وردک که نمی‌خواهد نامی از او گرفته شود به خبرگزاری افق می‌گوید که مواد خوراکی که از سوی کمیته مبارزه با کرونای میدان‌وردک خریداری شده‌بود، تنها در ولسوالی‌های پشتون‌نشین به ویژه ولسوالی وردک؛ زادگاه والی توزیع شده‌است.blankبه گفته او در سه ولسوالی هزاره‌نشین نه تنها این کمک‌ها توزیع نشده؛ بلکه باشندگان ولسوالی‌های دایمیرداد، حصه اول بهسود و مرکز بهسود با مشکل جدی خدمات صحی هم روبه‌رو هستند؛ آ‌ن‌هم در شرایطی که بسیاری از آن‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند.این عضو شورای ولایتی تاکید می‌کند که از سوی ریاست صحت عامه این ولایت هیچ توجهی در مورد تست افراد مشکوک و عرضه خدمات صحی در شرایط بحرانی کنونی صورت نگرفته‌است.

اعزام تیم صحی بدون کیت تشخیص
اما سخنگوی والی میدان می‌گوید در هر ولسوالی یک تیم صحی همراه با امبولانس فرستاده شده تا از افراد مشکوک تست کرونا بگیرد.

با این حال، گل‌احمد حسینی؛ ریٔیس شفاخانه تگاب ولسوالی مرکز بهسود می‌گوید در روزهای گذشته، یک تیم صحی سه نفری از سوی ریاست صحت عامه به این شفاخانه آمده‌بود؛ اما امبولانس و کیت‌های تشخیص با خود نیاورده‌بود تا از افراد مشکوک تست بگیرد.

به باور منابع، در ۱۰ میلیون پولی که برای خریداری تجهیزات طبی به ریاست صحت عامه میدان‌وردک اختصاص داده شده، فساد میلیونی صورت گرفته‌است. علاوه بر این، والی میدان‌وردک به تاریخ ۱۶ ماه ثور سال جاری، دو میلیون افغانی دیگر را برای تهیه تجهیزات صحی از بودجه کرونا منظور کرده‌است.

blank

بر بنیاد این سندها ۶۶۷ هزار افغانی هم برای آگاهی‌دهی و اعلانات به رسانه‌ها، جامعه مدنی، علما و متنفذین از سوی کمیته مبارز با کرونا اختصاص داده شده که به گفته‌ اعضای شورای ولایتی هیچ‌گونه آگاهی‌دهی در این زمینه صورت نگرفته‌است.محب‌الله شریف‌زوی؛ سخنگوی والی میدان‌وردک می‌گوید که از میان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار افغانی باقی‌مانده، ۶۰۰ هزار آن برای تهیه لباس‌های محافظتی و حدود یک میلیون دیگر آن برای تشویق و حمایت از پرسونل صحی که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند به ریاست صحت عامه داده شده‌است. خواستیم دیدگاه ریاست صحت عامه را داشته باشیم؛ ولی با وجود تماس‌های مکرر موفق به این کار نشدیم.blank

مردم و پرسونل صحی، قربانیان کرونا و مبارزه با کرونا
در این میان، رییس شفاخانه ۲۵ بستر تگاب ولسوالی مرکز بهسود می‌گوید که از میلیون‌ها افغانی پول کمک‌شده در بخش مبارزه با کرونا و تشویقی پرسونل صحی تنها چند کیت محافظتی یک‌بار مصرف از سوی ریاست صحت عامه میدان به آن‌ها رسیده‌است.

در کنار مبتلا شدن صدها باشنده ولسوالی‌های حصه اول و دوم میدان‌وردک به کووید – ۱۹، حدود ۱۵ تن از کارمندان صحی شفاخانه تگاب هم به ویروس کرونا مبتلا شده‌‌اند که به دلیل نبود کیت تشخیص در ریاست صحت عامه میدان از آن‌ها تست گرفته نشده‌است.

مطالب مرتبط:

تنها شفاخانه‌ای که برای باشندگان ولسوالی مرکز بهسود خدمات صحی عرضه می‌کرد، به دلیل مبتلا شدن کارمندان صحی آن، فعالیت‌اش جز در موارد عاجل، متوقف است.

این در حالی است که در یک‌ماه اخیر تعداد واقعات مشکوک به کرونا و مرگ ناشی از آن در ولایت میدان‌وردک به خصوص در ولسوالی‌های هزاره‌نشین افزایش یافته‌است که در نبود عرضه خدمات صحی دولتی موجب نگرانی مردم شده‌است.

در همین حال، سندهایی که روزنامه هشت صبح هم به آن دست یافته نشان می‌دهد که ۱۱ قلم تجهیزات و ابزار طبی که از سوی مقام ولایت میدان‌وردک به ارزش ۹ میلیون افغانی خریداری شده، تنها ۶ قلم آن، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار افغانی بالاتر از نرخ بازار است که به گفته‌ اعضای شورای ولایتی، خود بیانگر فساد میلیونی در مصرف بودجه کرونا از سوی کمیته مبارزه با کرونا در این ولایت است.

مطالب بیشتر:

مطالب مرتبط