کمیسیون حقوق بشر خواستار فراهم‌شدن زمینه فعالیت سازمان‌های صحی در افغانستان شد

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از حکومت خواسته که زمینه فعالیت نهادهای صحی جهانی را در کشور فراهم کند. این کمیسیون همچنین خواستار بررسی و شناسایی عاملان حمله بر شفاخانه‌ ۱۰۰ بستر دشت برچی شده‌است.blankکمیسیون حقوق بشر، چهارشنبه‌شب، ۴ سرطان در اعلامیه‌ای با اشاره به توقف فعالیت داکتران بدون مرز در شفاخانه ۱۰۰ بستر دشت برچی کابل از حکومت خواسته که زمینه فعالیت نهادهای صحی جهانی را در کشور فراهم کند.

این کمیسیون همچنین خواستار بررسی حمله بر شفاخانه برچی شده و‌ گفته‌است حکومت باید «با تحقیق و شناسایی عاملان حمله بر این شفاخانه و اجرای عدالت بر آن‌ها، اعتمادسازی کند و این‌گونه به درخواست نهادهای مددرسان بین‌المللی برای تأمین امنیت، پاسخ عملی دهد».

در اعلامیه کمیسیون حقوق بشر آمده‌است که توقف فعالیت سازمان داکتران بدون مرز در دشت ‌برچی شهر کابل، سبب ایجاد چالش‌های جدی فراراه دسترسی مادران و کودکان به حق صحت و امکانات صحی شده‌است.

داکتران بدون مرز در پی حمله ۲۳ ثور سال جاری به شفاخانه ۱۰۰ بستر برچی و به دلیل عدم شناسایی و مجازات عوامل این حمله، فعالیت خود را در شفاخانه غرب کابل خاتمه داد.

این سازمان در ۲۶ جوزا اعلام کرد که فعالیت‌اش را در شفاخانه صد بستر دشت برچی خاتمه داده و از بخش نسایی ولادی این شفاخانه خارج شده‌است. در اعلامیه این سازمان آمده‌بود که با گذشت بیش از یک‌ماه از حمله بر این شفاخانه، هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره عاملان یا انگیزه این حمله در دسترس آنان قرار نگرفته و ممکن است در صورت ادامه فعالیت در آینده نیز حملات مشابهی انجام شود.

مهاجمان مسلح در ۲۳ ثور بر شفاخانه صد بستر برچی حمله کردند و این حمله بیش از ۴ ساعت ادامه یافت.

بر بنیاد آمار وزارت صحت عامه، در این حمله ۲۴ نفر کشته و ۱۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند که شامل مادران، نوزادان و پرسنل صحی می‌شوند.

داعش مسئولیت آن حمله را بر عهده گرفت؛ اما دولت، طالبان را متهم به دست‌داشتن در آن حمله کرد؛ اتهامی که طالبان و امریکا رد کردند.

مطالب مرتبط