گزارش وزارت خارجه امریکا از «سوءاستفاده کودکان و بچه‌بازی» در میان نیروهای امنیتی افغان

وزارت امورخارجه امریکا در گزارش سالانه‌اش گفته‌است که بارها از استفاده کودکان و بچه‌بازی توسط نیروهای امنیتی افغان گزارش شده؛ اما متهمان این قضایا هرگز مورد پیگرد قرار نگرفته‌اند.blank

در این گزارش آمده‌است که گزارش‌های مداوم درباره بچه‌بازی توسط نیروهای ارتش ملی، پولیس ملی، مسوولان پولیس محلی وجود داشته‌است؛ اما افسران این نیروها هرگز به‌خاطر بچه‌بازی مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار نگرفتند.

وزارت خارجه امریکا گفته‌است که وزارت‌های داخله و دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان همواره بچه‌بازی و استخدام کودکان در صفوف نیروهای امنیتی را انکار کرده‌اند.

این موضوع در گزارش وزارت خارجه امریکا زیر عنوان «قاچاق انسان» آمده و در ادامه افزوده که برخی قربانیان قاچاق مجبور به رابطه جنسی در ازای پیگیری پرونده‌ می‌شوند و یا هم اگر در صدد افشای قاچاقبران انسان برآیند، مورد تجاوز قرار گرفته و زندانی می‌شوند.

این وزارت مقام‌های افغان را متهم کرده که بسیاری از قربانیان قاچاق را بازداشت، زندانی و تنبیه کرده و نیز قربانیانی که برای سوءاستفاده جنسی قاچاق می‌شوند را به جنایات اخلاقی محکوم می‌کنند.

در گزارش آمده‌است: «به خاطر نبود حمایت مناسب، نهادهای غیردولتی نیز نمی‌توانند قاچاقچیان انسان را برای اجرای قانون گزارش دهند.»

وزارت خارجه امریکا گفته که حتی در جریان تهیه این گزارش نیز چندین مورد خبرهایی از بچه‌بازی در نهادهای دولتی و همچنین استخدام کودکان به عنوان سرباز در افغانستان دریافت کرده‌است.

بر بنیاد این گزارش، شماری از مقام‌های پولیس به‌ویژه فرماندهان در پاسگاه‌های دورافتاده، کودکان را برای بچه‌بازی استخدام می‌کنند.

یافته‌های وزارت امور خارجه امریکا در عین حال نشان می‌دهد که برخی از قاچاقچیان مورد پیگرد قرار گرفته و به محکمه کشانده شدند که در میان آن دو فردی که کودکان را به منظور بچه‌بازی می‌ربودند نیز شامل بودند.

وزارت خارجه امریکا درباره ادعای قاچاق ۱۶۵ کودک در ولایت لوگر به منظور استفاده جنسی، از تحقیق دادستانی افغانستان و شناسایی ۲۰ نفر در این ارتباط گزارش داده و آورده که در هنگام تدوین این گزارش ۹ نفر بازداشت و دو نفر محکوم شده‌اند.

با این حال،‌ مقام‌ها در وزارت امور داخله گفته‌اند که این گزارش را خوانده‌اند و درباره آن واکنش نشان خواهند داد.

مطالب مرتبط