گزارش میک: مقام‌های دولتی، نمایندگان مجلس و زورمندان در مدیریت گمرک‌ها مداخله می‌کنند

کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری (میک) در گزارشی آسیب پذیری‌های گمرک‌ها از فساد اداری را منتشر کرده و در آن از برخی مقام‌های دولتی، وکلای پارلمان و جنگ‌سالاران به عنوان مداخله‌گران در مدیریت گمرک‌های کشور، نام برده‌ و آنان را عامل فساد مالی در این بخش خوانده‌است.blank

یافته‌های این نهاد درباره آسیب‌های فساد اداری بر اجراآت اساسی گمرکات و مدیریت امور مالیاتی، مدیریت منابع بشری و ظرفیت‌سازی، سیستم‌های معلوماتی و پروسه‌ها، میکانیزم کنترل داخلی و تفتیش امروز یکشنبه، ۸ سرطان منتشر شد.

میوند روحانی؛ رییس اجرایی کمیته میک هنگام ارایه این گزارش گفت که یافته‌های آنان نشان می‌دهد که رفتارهای فسادآلود، بیش‌تر از سوی مقام‌های حکومتی در مرکز و ولایت‌ها صورت می‌گیرد.

او افزود که این مقام‌ها یا افراد خود را در منابع درآمدزا مقرر می‌کنند و یا هم کارمندان گمرک را برای پرداخت پول تهدید می‌کنند.

در بخشی از این گزارش آمده‌است که خلاهای موجود در مدیریت منابع بشری وزارت مالیه و تخطی شدید از طرزالعمل‌های موجود باعث می‌شود که بست‌ها به مدت طولانی خالی بماند. براساس این گزارش، اتهام اخذ رشوه در جاهایی که مقام‌های ارشد در روند استخدام دخیل بوده‌اند، نیز گزارش شده است.

بر بنیاد این گزارش، در گمرک فراه و نیمروز، کالاهای تاجران پس از محصول در ایران، در موترهای کوچک بارگیری و بدون محصول وارد کشور می‌شود.

در بخشی از این گزارش آمده است که «سیستم اسیکودا» که به هدف جلوگیری از فساد در گمرک‌ها نصب شده، یا با کمبود برق مواجه است و یا هم زورمندان محل، مانع وصل آن به برق می‌شوند و همچنان ترازوها در بندرهای حیرتان و تورخم به سیستم اسیکودا وصل نیست و لاری‌ها وزن اضافه بار را انتقال می‌دهند.

یافته‌های گزارش تازه میک نشان می‌دهد که در گمرک‌های غرب کشور، فرم تعین تعداد و نوع جنس را خود بازرگانان به گونه دلخواه خانه‌پری می‌کنند و در گمرک ننگرهار نیز این فروم جعل و بر بنیاد آن مالیه گرفته می‌شود.

گزارش دریافته است که ارقام واردات و صادرات میان افغانستان و کشورهای صادرکننده به دلیل «عدم تطبیق و یا تطبیق نادرست» و ناپایدار توافقات دوجانبه و یا تفاهم‌نامه‌ها، بسیار تفاوت دارد.

در گزارش میک آمده است که ادارات مرکزی و ولایتی اخذ مالیات از نبود کارمندان مجرب و واجد شرایط برای انجام تفتیش مالیاتی از اسناد مالیه‌دهندگان رنج می‌برند. در مورد کارمندان فعلی این ادارات گفته شده است که آن‌ها درباره رهنمود و طرزالعمل‌های تصویب‌شده و تفتیش مالیات از دانش اندک برخوردار اند.

کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری گفته است که در این گزارش ۷۳ سفارش مربوط به چارچوب حقوقی، مدیریت و انکشاف منابع بشری، سیستم‌های معلوماتی، روندها، سیستم کنترل داخلی و تفتیش ریاست گمرکات و عواید را ارایه کرده است.

میک همچنان گفته است که کارشناسان تخنیکی این کمیته کار پی‌گیری تطبیق عملی سفارش‌ها را از همین اکنون آغاز کرده‌اند.

مطالب مرتبط