افت ۴۴ درصدی صادرات ایران در زمان کرونا

گمرک ایران با انتشار گزارش تجارت خارجی کشور در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹ خورشیدی اعلام کرد که ارزش صادرات ایران(بر مبنای دالر) ۴۴ درصد و واردات آن ۲۶.۷ درصد کاهش یافته است.blankبه نقل از یورو نیوز،‌ مطابق گزارش گمرک ایران، صادرات کشور در بهار سال جاری خورشیدی در مقایسه با بهار سال پیش با ۴۴ درصد کاهش از ۱۱.۳۵ میلیارد دالر به ۶.۳۶ میلیارد دلار رسیده است. در همین مدت ارزش واردات ایران نیز از ۱۰.۴ میلیارد دالر به ۷.۶ میلیارد دالر تنزل کرده است.

بر پایه این گزارش، پطرول طی بهار گذشته مهمترین کالای صادراتی ایران بوده و ۱۱ درصد درآمد صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است. در مقابل ذرت دامی به ارزش ۵۸۸ میلیون دالر، سهم ۷.۷ درصدی در واردات ایران طی سه ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ داشته است.

این گزارش می‌افزاید، در میان شرکای تجاری اصلی ایران، بیشترین افت واردات با ۵۷.۸ درصد از مبدا هند رخ داده و سپس ترکیه با کاهش ۳۶.۱ درصدی جایگاه دوم را در اختیار داشته است.

واردات ایران از چین به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری ایران طی بهار گذشته ۱۸.۳ درصد و صادرات ایران به این کشور ۲۸ درصد افت کرده است. صادرات ایران به عراق نیز به عنوان دومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی طی این مدت، ۳۷ درصد کاهش یافته است. بیشترین میزان افت ارزش صادرات ایران نیز با ۸۸.۸ درصد به مقصد ترکیه رخ داده است.

 

مطالب مرتبط