واکنش امریکا به حکم جلب ترامپ توسط ایران: این ایرانی‌ها را «ابله» نشان می‌دهد

وزارت خارجه امریکا در واکنش به اعلام تهران مبنی بر صدور حکم جلب برای ۳۶ تن از جمله دونالد ترامپ در پیوند به قتل قاسم سلیمانی، گفته‌است که کسی این «ترفند تبلیغاتی» را جدی نمی‌گیرد و فقط ایرانی‌ها را «ابله» نشان می‌دهد.

برایان هوک، قاآنی را به سرنوشتی مشابه قاسم سلیمانی تهدید کرد ...

دادستان تهران امروز دوشنبه، ۹ سرطان اعلام کرد که برای دونالد ترامپ و ۳۵ نفر دیگر که در قتل قاسم سلیمانی؛ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نقش داشته‌اند «دستور جلب» و همچنین درخواست از اینترپل (پولیس بین‌الملل) برای اعلام وضعیت قرمز صادر شده‌است.

برایان هوک؛ مشاور وزارت خارجه امریکا در امور ایران ساعاتی پس از انتشار این خبر به آن واکنش نشان داد و آن را «شیرین‌کاری تبلیغاتی» خواند.

آقای هوک در نشستی خبری در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گفت: «این یک ترفند تبلیغاتی است که کسی آن را جدی نمی‌گیرد و ایرانی‌ها را ابله نشان می‌دهد.»

این مقام ارشد وزارت خارجه امریکا همچنین با اشاره به اینکه راهنمای اینترپل آن‌ها را از هرگونه مداخله در اموری که ماهیت سیاسی دارد منع کرده است گفت: «غیرمحتمل است که پولیس بین‌الملل درخواست ایران را برآورده کند.»

اینترپل هنوز واکنشی به اظهارات دادستان تهران نشان نداده‌است. این سازمان که مقر آن شهر لیون فرانسه است، با دریافت درخواست رسمی هر یک از دولت‌های عضو، آن درخواست را در کمیته‌ای به بحث می‌گذارد و در صورت انطباق آن با ضوابط مشخص‌شده، اطلاعات مذکور را با دیگر اعضا به اشتراک می‌گذارد.

قاسم سلیمانی ۱۳ جدی سال گذشته توسط هواپیماهای بی‌سرنشین امریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد و دونالد ترامپ؛ رییس جمهور امریکا با دفاع از این عملیات، او را «تروریست شماره یک جهان» خواند.

نقض تحریم‌های شورای امنیت از سوی ایران

برایان هوک در نشست خبری امروزش همچنین ایران را به بارها نقش تحریم شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد.

او در این نشست گفت که از سال ۲۰۱۶ تاکنون شبه‌نظامیان حوثی بیش از ۴۰۰ موشک به عربستان شلیک کرده‌اند که این کار بدون حمایت ایران امکان‌پذیر نبوده‌است.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل فردا این موضوع را در جلسه ای در نیویارک بررسی کند.

شورای امنیت در سال ۲۰۰۷ علیه ایران تحریم تسلیحاتی وضع کرد و این کشور را از خرید هرنوع اسلحه منع کرد. قرار است این تحریم‌ها در ماه اکتوبر امسال تمام شود و امریکا تاکید دارد که تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، سبب ثبات در منطقه می‌شود.

ایران متهم است که با فرستادن سلاح و تجهیزات جنگی به جنگجویان در کشورهای منطقه سبب نا امن سازی خاور میان می‌شود.

مطالب مرتبط