‌یک‌هزار و ۴۰۰ کارمند صحی افغانستان به کرونا مبتلا شده‌اند

براساس آمار وزارت صحت عامه تاکنون یک‌هزار و ۴۰۰ کارمند صحی در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.blankاحمدجواد عثمانی؛ سرپرست وزارت صحت عامه، امروز (سه شنبه، ۱۰ سرطان) در یک نشست خبری با ارائه این آمار گفت که تا امروز ۱۵ کارمند صحی بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

گفته می‌شود که کارمندان صحی در افغانستان به دلیل کمبود امکانات محافظتی در مراکز صحی بیشتر در معرض به مبتلا شدن‌ به کرونا هستند. بارها داکتران در این زمینه انتقادهایی را مطرح کرده‌اند.

براساس آخرین آمار رسمی وزارت صحت عامه در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲ بیمار مبتلا به کرونا در افغانستان جان باخته‌‌ و ۲۷۹ مورد جدید شناسایی شده‌است.

به این ترتیب، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۳۱ هزار و ۵۱۷ نفر افزایش یافته‌ و شمار قربانیان در افغانستان به ۷۴۵ نفر رسیده‌است.

براساس معلومات وزارت صحت عامه در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۷ فرد مبتلا به کرونا بهبود یافته و شمار بهبودیافتگان به ۱۴ هزار و ۳۶ نفر رسیده‌است.

در همین حال، نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) نیز اعلام کرده که بیش ۹۰۰ کارمند رسانه‌‌ای به شمول خبرنگاران به کرونا مبتلا شده‌اند.

مجیب خلوتگر؛ رییس اجرایی نهاد «نی» امروز (سه شنبه، ۱۰ سرطان) در یک نشست خبری گفت که رسانه‌های افغانستان بیش‌تر از دیگر سکتورها از کرونا متأثر شده‌است.

به گفته او بررسی «نی» نشان می‌دهد که ۹۵۳ کارمند رسانه‌ای به شمول خبرنگاران و مدیران رسانه‌ به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. به گفته او از این میان ۵۶۸ نفر در کابل به کرونا مبتلا شده‌اند.

آقای خلوتگر افزود که شش کارمند رسانه‌ای نیز بر اثر کرونا تاکنون جان باخته‌اند.

مقام‌های وزارت صحت عامه بربنیاد آمار رسمی، برآورد می‌کنند که طی روزهای آینده شیوع کرونا سیر نزولی خواهد گرفت.

اما بر بنیاد ارزیابی‌ها آمار واقعی مبتلایان و قربانیان کووید- ۱۹ در افغانستان ده‌ها برابر آمار رسمی است و دولت به دلیل فقدان امکانات لازم، قادر به آزمایش و ثبت همه موارد ابتلا و مرگ در سراسر کشور نیست.

گزارش‌های جهانی از آمار کرونا هم حاکی از آن است که روند گسترش این بیماری و قربانیان آن در افغانستان و جنوب آسیا به شدت رو به افزایش است.

مطالب مرتبط