یوناما: غیر نظامیان در هلمند قربانی حمله راکتی ارتش شده‌اند

هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) می‌گوید یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که حمله راکتی روز گذشته در هلمند که ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت، از سوی ارتش انجام شده‌است.blank

این نهاد امروز سه‌شنبه، ۱۰ سرطان در اعلامیه‌ای گفته‌است که براساس یافته‌های ابتدایی و «بی‌طرف» این نهاد، راکت‌پراکنی روز دوشنبه نیروهای ارتش در بازار کهنه ولسوالی سنگین ولایت هلمند، در پاسخ به حملات طالبان بوده؛ اما در میان غیر نظامیان فرود آمده‌است.

چندین منبع معتبر به یوناما گفته‌اند که ارتش ملی در پاسخ به حملات طالبان، راکت شلیک کرده‌اند اما به هدف نرسیده و باعث تلفات به غیرنظامیان شده‌است.

این نهاد از هردو طرف درگیری خواسته‌است که جنگ در ساحات غیرنظامی را متوقف کنند.

در اعلامیه یوناما آمده‌است: «چنین شلیک‌های غیرمستقیم در درگیری‌های زمینی همه‌ساله باعث تلفات هزاران غیرنظامی می‌شود. ده‌ها نفر در حادثه‌ی روز دوشنبه، به‌شمول زنان و کودکان، کشته شدند. رقم نهایی تلفات تثبیت خواهد شد.»

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان از دولت نیز خواسته است که تیم تحقیقاتی مستقل را برای بررسی حادثه روز گذشته در ولسوالی سنگین، توظیف کند. این نهاد تاکید کرده که سازمان ملل آماده است تا به همه طرف‌ها، قربانیان و خانواده‌های آن‌ها برای یافتن حقیقت کمک کند.

برخورد چندین راکت روز گذشته در بازار کهنه ولسوالی سنگین هلمند و انفجار یک موتر بمب‌گذاری شده در این ولسوالی، ۱۵ نفر را کشت و ۲۳ نفر را زخمی کرد. این آمار را دفتر مطبوعاتی والی هلمند منتشر کرده؛ اما کمیسیون حقوق بشر تلفات این رویداد را ۲۳ کشته و ۴۵ زخمی اعلام کرده‌است.

مطالب مرتبط