مقام‌های ارشد امریکایی:

ترامپ از کشتن سربازان امریکایی توسط روسیه در افغانستان آگاه بوده‌است

مقام‌های آگاه امریکایی گفته‌اند که دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا بیش از یک سال پیش از تلاش‌های روسیه برای کشتن نیروهای امریکایی در افغانستان در همکاری با طالبان آگاه شده بود. پیشتر کاخ سفید آگاهی ترامپ از این موضوع را رد کرده بود.blank

نیویارک تایمز روز جمعه گذشته با انتشار گزارشی فاش کرد که بر اساس اسناد مقام‌های استخباراتی امریکا، دولت روسیه برای کشتن نیروهای امریکایی در افغانستان از طالبان حمایت کرده‌است و دونالد ترامپ نیز از این موضوع آگاهی داشته‌است. این گزارش واکنش‌های روسیه، طالبان و کاخ سفید را داشت. روسیه و طالبان این گزارش را دور از حقیقت خواند و کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ از این موضوع آگاه نبوده‌است.

با این حال یک مقام‌های آگاه امریکایی امروز سه‌شنبه، ۱۰ سرطان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته‌اند که مقامات کاخ سفید در اوایل سال ۲۰۱۹ از همکاری میان روسیه و گروه طالبان برای کشتن نیروهای آمریکایی مطلع شده‌اند.

در گزارش اختصاصی این خبرگزاری به نقل از مقام‌های آمده‌است که مقام‌های ارشد کاخ سفید از بیش از یک سال پیش از گزارش‌های استخباراتی طبقه بندی شده در خصوص همکاری‌های میان مسکو و طالبان آگاه بوده‌اند و این گزارش‌ها به اطلاع دونالد ترامپ رسیده‌است.

ترامپ در نخستین واکنش به این گزارش که تکذیب روسیه و طالبان را نیز در پی داشت، گفته بود: «کسی به من، مایک پنس که معاونم یا مارک میدوز؛ رییس کارکنان کاخ سفید درباره حمله کذایی به نیروهای ما در افغانستان از سوی روسیه اطلاعی نداده‌است.»

وی با حمله به روزنامه نیویارک تایمز، مطلب این رسانه را «خبر جعلی» توصیف کرده و گفته بود که حملات زیادی به نیروهای امریکایی در افغانستان صورت نگرفته‌است. او همچنین بار دیگر این ادعا را تکرار کرد که هیچ رییس جمهوری در تاریخ امریکا به اندازه او نسبت به دولت روسیه سختگیر نبوده است.

با این وجود گزارش اختصاصی خبرگزاری اسوشیتدپرس اظهارات دونالد ترامپ را رد می‌کند. این خبرگزاری همچنین روز دوشنبه از جان بولتون در این خصوص پرسیده است که مشاور پیشین امنیت ملی امریکا، از پاسخ به آن طفره رفته‌است.

این افشاگری‌ها در حالی صورت گرفته که اسوشیتدپرس روز یکشنبه گزارش داد در ابتدای سال جاری یک گزارش توجیهی استخباراتی دیگر در این رابطه به رییس جمهوری امریکا ارائه شده‌است.

مطالب مرتبط