امریکا: تحریم تسلیحاتی ایران رفع شود، اسلحه جنگجویان در افغانستان و سوریه را تامین می‌کند

مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه امریکا در نشست کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی این سازمان شد. او هشدار داد در صورتی که دست ایران به خرید اسلحه باز شود با تامین اسلحه، درگیری‌ها در افغانستان، سوریه و ونزویلا را دامن خواهد زد.

نشست ویدئویی وزیران خارجه و نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل- تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در این نشست حضور داشت.

نشست وزیران خارجه و نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل امروز سه‌شنبه، ۳۰ جون با هدف بررسی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

مایک پمپئو از این نهاد خواست که با تمدید این تحریم‌ها در جهت «برقراری صلح و امنیت بین‌المللی» گام بردارد.

وی هشدار داد اگر شورای امنیت نتواند تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، تهران می‌تواند با خرید جنگنده از روسیه، بروز کردن و توسعه زیردریایی خود و تجهیز گروه‌های وابسته به این کشور «شمشیر داموکلس را بر فراز امنیت اقتصادی خاورمیانه نگه دارد».

به گفته وزیر خارجه امریکا، ایران همچنین قادر خواهد بود تا به یک «تاجر سرکش اسلحه تبدیل شود که با تامین اسلحه به درگیری‌ها در ونزوئلا، سوریه و افغانستان دامن می‌زند».

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در پی توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران به تصویب رسید، تحریم تسلیحاتی ایران روز ۲۷ میزان امسال به پایان می‌رسد؛ اما امریکا کارزاری با هدف تمدید این تحریم‌ها به راه انداخته است.

وزیر خارجه ایالات متحده در اظهارات روز سه‌شنبه خود تاکید کرد که حکومت ایران «یک دموکراسی پاسخ‌گو مانند استرالیا و هند نیست و ما هم‌اکنون می‌دانیم که اگر تهران قدرت خرید تسلیحات بیشتر را داشته باشد، چه کار خواهد کرد».

به گفته او، ایران سلاح‌های پیشرفته‌تری در اختیار گروه‌های شبه‌نظامی حماس، حزب‌الله لبنان و شورشیان حوثی در یمن خواهد داد و در دریا نیز با زیردریایی‌های خود «بیش از پیش امنیت کشتی‌رانی بین‌المللی و آزادی رفت‌وآمد در تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عرب را تهدید خواهد کرد».

مقامات امریکا طی هفته‌های اخیر مذاکرات گسترده‌ای با قدرت‌های اروپایی داشته‌اند تا حمایت آنها را از قطعنامه پیشنهادی خود برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران جلب کنند.

از طرفی هم چین و روسیه؛ از اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده‌اند از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت نمی‌کنند. هم چین و هم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردارند.

مطالب مرتبط