وزیران خارجه کشورهای آسیای میانه با پمپئو درباره صلح افغانستان گفتگو کردند

وزیران خارجه ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قیرقیزستان در قالب گروه «C۵+۱» با مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه امریکا در مورد مسایل منطقه از جمله صلح افغانستان گفتگو کردند.blankوزارت خارجه امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این نشست روز سه شنبه، ۱۰ سرطان از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شده‌است.

براساس اعلامیه، در این نشست علاوه بر رایزنی در مورد صلح افغانستان، درباره منافع مشترک منطقه و اتصال منطقه‌ای و تقویت تجارت نیز بحث شده‌است.

در هیمن حال، وزارت خارجه ازبکستان اعلام کرده‌است که عبدالعزیز کاملوف؛ وزیر خارجه این کشور، در نشست با وزیر خارجه امریکا و دیگر همتایانش در‌‌ ‌‌‌آسیای میانه گفته‌است که کشورش از تلاش‌های جامعه جهانی برای برقراری صلح در افغانستان حمایت می‌کند.

همچنین رشید مرادوف؛ وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این نشست گفته‌است که کشورش از دست‌یابی به یک راه حل سیاسی و مسالمت‌آمیز برای حل معضل افغانستان حمایت می‌کند و در این راستا آماده همکاری است.

سفر منطقه‌ای خلیلزاد
در همین حال زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا نیزدر سفری به تاشکند، پایتخت ازبکستان با عبدالعزیز کاملوف؛ وزیر خارجه این کشور، دیدار و گفتگو کرده‌است.

خلیلزاد در یک رشته توییت نوشته‌است که او پس از دیدار با وزیر خارجه ازبکستان به نشست وزیران خارجه گروه «C۵+۱» پیوسته‌است.

به گفته او در این نشست‌ها آخرین پیش‌رفت‌ها درباره صلح افغانستان و نقش اساسی کشورهای آسیای‌ میانه در این روند بررسی شده است.

نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفته‌است که در این نشست روی این‌که چگونه از صلح برای بهر‌ه‌گیری اتصال منطقه‌ای و توسعه تجارت استفاده شود نیز بحث کرده‌اند.

قابل یادآوری است که خلیلزاد در حال انجام سفر تازه منطقه‌‌ای‌اش در مورد صلح افغانستان است.

مطالب مرتبط