آیا ترامپ در انتخابات شکست می‌خورد؟

ترامپ به وضوح، روی ریل باخت قرار گرفته‌است. تقریبا همه برنامه‌ها و سیاست‌های بزرگ، پرحاشیه و پرسش‌برانگیزی که او به منظور مهندسی انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر امریکا طراحی کرده و به اجرا گذاشته‌بود، یا شکست خورده و یا در آستانه شکست‌خوردن است.blank

معامله قرن

طرح «صلح» خاور میانه موسوم به «معامله قرن» که پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های پیش رو با الحاق بخش‌هایی از خاک فلسطین به اسراییل، وارد مرحله تازه‌ای شود، نه تنها چشم‌انداز‌ آرامش در سرزمین‌های اشغالی و کل خاور میانه را تحت‌الشعاع قرار داده؛ بلکه حتی گمان می‌رود که به بروز دور تازه‌ای از خشونت و جنگ، منجر شود؛ جنگی که حتی اگر اسراییل به لحاظ برتری نظامی در آن «پیروز» شود، ابعاد سیاسی و حقوق بشری آن می‌تواند به موج سهمگین نفرت و انزجار علیه ترامپ و متحد او نتانیاهو منتهی گردد.

فشار حد اکثری بر ایران

استفاده از سیاست «فشار حد اکثری» در برابر ایران نیز آن‌گونه که ترامپ انتظار داشت، نتوانست ایرانی‌ها را برای دستیابی به توافق مورد نظر رییس جمهوری امریکا پای میز مذاکره بکشاند و با وجود آن‌که ایران یکی از سخت‌ترین شرایط حیات اقتصادی خود را تجربه می‌کند؛ اما پیش‌بینی می‌شود که دولتمردان مسلط بر تهران، عزم دارند تا برگزاری انتخابات امریکا به امید شکست ترامپ، صبر کنند و به او برای پیروزی در انتخابات، امتیاز ندهند.

تهدیدهای اتمی پیونگ‌ یانگ

سیاست صلح‌جویانه ترامپ در قبال کوریای شمالی نیز به شکست انجامیده و با وجود مماشات واشنگتن، پیونگ یانگ رسما شکست مذاکرات را اعلام کرده و همچنان مثل گذشته به تهدیدهای اتمی علیه امریکا متوسل می‌شود؛ ضمن آن‌که آن‌ها زمینه‌های کمرنگ مصالحه با همسایه جنوبی‌شان را نیز خراب کرده و با منهدم‌کردن مرکز ارتباطات دو کوریا عملا بر آن نقطه پایان گذارده‌اند.

کرونا در امریکا

ناکامی در مواجهه‌ای مسئولانه با شیوع کووید – ۱۹ که به گسترش هولناک و مرگبار این بیماری در سراسر امریکا انجامیده و همه‌روزه با ثبت رکوردهای جدید، دولت فدارال به رهبری ترامپ را به چالش می‌کشد و این شرایط در نهایت او را مجبور کرد تا از زدن ماسک «حمایت» کند، دیگر موردی است که چشم‌انداز پیروزی ترامپ در انتخابات را تاریک می‌نماید. بر این مسأله می‌توان تبعات کمرشکن اقتصادی شیوع کرونا، بیکاری بیش از ۴۰ میلیون امریکایی و ضرباهنگ کند وال‌استریت را نیز اضافه کرد.

تقابل با چین، تبانی با روسیه

تنش‌های روزافزون با چین و پیامدهای سیاسی و اقتصادی این مواجهه هم از دیگر مسایلی است که ترامپ را در آستانه انتخابات در تنگنا قرار داده‌است.

از سوی دیگر، انتشار گزارشی بحث‌برانگیز درباره سکوت و بی‌توجهی ترامپ در قبال احتمال تعیین جایزه از سوی یک واحد اطلاعاتی ارتش روسیه برای پیکارجویان طالبان به هدف کشتن نظامیان امریکایی در افغانستان نیز تردیدها درباره روابط پنهانی او با روسیه را یکبار دیگر از زیر به سطح آورده‌است.

بولتون و برادرزاده

انتشار کتاب‌های جان بولتون؛ مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ و مری ترامپ؛ برادرزاده او که هر دو کتاب، سراسر حاوی ادعانامه‌های ویرانگری علیه شخصیت، پیشینه، کارنامه، اخلاق فردی و نگاه ترامپ به مسایل مهم است، یکی دیگر از بدترین ضربه‌ها را بر موقعیت انتخاباتی ترامپ وارد آورده و دورنمای پیروزی‌اش را تحت تأثیر قرار داده‌است.

«جان سیاهان مهم است»

افزون بر همه این‌ها اعتراضات ضد نژادپرستی و جنبش «جان سیاهان مهم است» در سراسر امریکا و سرایت سریع آن به دیگر نقاط جهان، دولت ترامپ را که به گرایش‌های راست‌گرایانه، شهرت دارد و مورد حمایت آنگلوساکسون‌های برتری‌خواه محسوب می‌شود، آماج اعتراضات عدالت‌خواهان رنگین‌پوست قرار داده و واکنش‌های او و دولت‌ وی در قبال این اعتراض‌ها هم خشم‌ معترضان را چندین‌برابر افزایش داده‌است.

صلح با طالبان

در کنار همه این‌ها شاید مهم‌ترین برنامه‌ای که ترامپ آن را به هدف کسب آرای میلیونی امریکایی‌ها سامان‌دهی کرده‌بود، صلح با طالبان بود. ترامپ قصد داشت از این برنامه به منظور بازگرداندن هزاران نظامی امریکایی به خانه و پایان‌بخشیدن به جنگ ۲۰ ساله امریکا در افغانستان که رکورد طولانی‌ترین جنگ تاریخ ایالات متحده را نیز به نام خود ثبت کرده، سود ببرد و به این ترتیب، بزرگ‌ترین برگ برنده را در انتخابات پیش‌ روی امریکا از آن خود کند. این برنامه‌ هم اکنون با مشکلات جدی رو به رو است. در حالی که هنوز دولت افغانستان با طالبان، وارد مذاکره نشده، گزارش اخیر پنتاگون مبنی بر حفظ ارتباط طالبان با القاعده، و از سوی دیگر، رد «قانون افغان» در سنای امریکا که روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را تسهیل می‌کرد، ترامپ را در موقعیتی بسیار دشوار قرار داده‌است.

اگر امریکا نتواند تا انتخابات ماه نوامبر، صلح با طالبان را به سرانجامی قابل اطمینان برساند، شکست بزرگ‌ترین برنامه تبلیغاتی او هم محتمل است، و به این ترتیب، بخت جو بایدن؛ رقیب دموکرات او برای پیروزی در انتخابات، افزایش خواهد یافت.

همین اکنون بسیاری از چهره‌های جمهوری‌خواه امریکایی از جمله مهره‌های مهم دولت جمهوری‌خواه بوش، از نامزدی جو بایدن حمایت کرده‌‌اند. حتی جمهوری‌خواهان متعصبی مانند جان بولتون که هرگز از دموکرات‌ها حمایت نکرده‌ و همواره به آرمان‌های حزبی‌اش وفادار مانده، اعلام کرده‌است که در انتخابات آتی نه به ترامپ رأی می‌دهد نه به بایدن.

مطالب مرتبط