ایران: علت حادثه در تاسیسات اتمی نطنز را به علت ملاحظات امنیتی اعلام نمی‌کنیم

یک روز پس از وقوع «حادثه» و آتش‌سوزی در بخشی از سایت هسته‌ای نطنز، ایران اعلام کرد که علت وقوع حادثه مشخص شده است اما در حال حاضر اعلام نمی‌شود.blankبه نقل از یور نیوز،‌ مقام‌های ایران اعلام کرده بودند که به‌دنبال وقوع حادثه‌ای، یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز و فاقد مواد هسته‌ای سایت نطنز دچار آسیب شد. اما برخی از تحلیگران معتقدند که محل آتش‌سوزی با کارخانه تازه افتتاح شده تولید سانتریفیوژ مطابقت دارد.

با این حال، کیوان خسروی، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی امروز جمعه ۳ ژوئیه (۱۳ تیر) یک روز پس از این حادثه گفت: «بررسی‌های فنی و امنیتی انجام شده از سوی دستگاه‌های ذیربط ، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز را که بامداد پنج شنبه ۱۲ مردادماه به وقوع پیوست به صورت دقیق مشخص کرده است.

کیوان خسروی
سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است: « فرضیه های مختلف در مورد علت این رخداد با بررسی دقیق آثار، نحوه ومیزان تخریب ایجاد شده، علت اصلی حادثه مشخص شده است.»

وی با این حال گفت: «بدلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.»

پس از اعلام این حادثه گمانه‌زنی‌ها و شایعاتی مبنی بر خرابکاری و یا حتی «حمله» اسرائیل مطرح شد. به‌طوریکه روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مسئول امنیتی در منطقه خاورمیانه که نامی از وی برده نشده اعلام کرد که حادثه بر اثر کارگذاشتن یک وسیله انفجاری در داخل تاسیسات نطنز روی داده است.

از سوی دیگر ایدی کوهن تحلیلگر اسرائیلی که طبق حساب کاربری‌اش در لینکدین بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ در دفتر نخست‌ وزیری اسرائیل فعالیت می‌کرد، چندین ساعت قبل از اعلام این حادثه از سوی مقام‌های ایران در توئیتی به زبان عربی با تاکید بر اختصاصی بودن خبرش از منابع اطلاعاتی غربی نوشت که «اسرائیل بزرگترین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در ایران بمباران و تخریب کرده است.»

«حادثه» در سایت هسته‌ای نطنز در حالی رخ داد که هفته پیش انفجاری در شرق تهران شایعات دیگری را رقم زد. این انفجار در اولین ساعت‌های روز جمعه ۲۶ جون رخ داد که آتش ناشی از آن از فاصله دور نیز قابل مشاهده بود. گرچه مقام‌های ایران دلیل آن را انفجار مخزن گاز در پارچین عنوان کردند اما برخی نیز نسبت به این موضوع تردید دارند.

آسوشیتدپرس در اینباره نوشت: «عکس‌های ماهواره‌ای سنتینل ۲ (آژانس فضایی اروپا) از این منطقه که در حدود ۲۰ کیلومتری شرق از مرکز پایتخت ایران قرار دارد، آثاری از صدها متر سیاهی ناشی از سوختگی بر اثر آتش را نشان می‌دهد که هفته‌های قبل از آن وجود نداشت.»

مطالب مرتبط