وزارت معدن: قراردادهای فسادآلود به‌گونه جدی بررسی می‌شود

محمد هارون چخانسوری؛ سرپرست وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که قراردادهایی که مشکل قانونی داشته یا اتهام فساد در آن‌ها وجود دارد، به‌گونه جدی بررسی و با عاملان فساد، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.blank

آقای چخانسوری که امروز شنبه، ۱۴ سرطان در چهل‌وهفتمین نشست گروپ چندجانبه ابتکار شفافیت صنایع استخراجی افغانستان (AEITI) به‌صورت آنلاین صحبت می‌کرد، گفت که افغانستان در تلاش است تا دوباره‌ عضویت این سازمان را کسب کند.

او افزود: «دولت افغانستان متعهد است تا معیارهای این سازمان را به گونه جدی عملی نماید و همچنان برای پایان دادن به حالت تعلیق عضویت افغانستان، لازم است که تمام مراحل قانونی سپری شده تا سرعت و پیشرفت لازم در اجرای روند به میان آید.»

به گفته سرپرست وزارت معادن و پترولیم، این وزارت برای شفافیت و پاسخ‌گویی با همه ذینفعان همکاری می‌کند تا عضویت افغانستان را در سازمان متذکره دوباره بیاورد و در سکتور معادن حرکت واضح، سرعت و شفافیت تأمین شود.

او گفت که رفاه افغانستان در فعال‌کردن سکتور معادن می‌باشد و برای پیشرفت اقتصادی، دولت افغانستان متعهد به تحرک، شفافیت و سرعت عمل می‌باشد.

از طرفی هم، مارک رابینسون؛ رییس سکرتریت بین‌المللی ابتکار شفافیت صنایع استخراجیدر این نشست گفت که افغانستان نخستین کشوری است که از طریق راه دور جلسات گروپ چندجانبه را برگزار کرده است.

او افزود که با درک این‌که کشورهای تطبیق‌کننده در عرصه تطبیق پروسه این سازمان به مشکلات مواجه هستند، بورد EITI تصمیم گرفته تا در قسمت تهیه گزارش‌ها، پروسه اعتباردهی و تشکیل جلسات گروپ‌های چند جانبه انعطاف پذیر باشد.

افغانستان در سال ۲۰۰۸ عضویت سازمان جهانی ابتکار شفافیت صنایع استخراجی را به‌دست آورده بود؛ در سال ۲۰۱۷ این عضویت به حالت تعلیق درآمد.

مطالب مرتبط