فساد در گمرک هرات؛ والی: ۹۰ درصد عواید تاراج می‌شود

عبدالوحید قتالی؛ والی هرات می‌گوید که بخش عظیمی از درآمدهای گمرک این ولایت توسط اشخاص و گروه‌های مافیایی به تاراج می‌رود.blank

آقای قتالی امروز یکشنبه، ۱۵ سرطان در یک نشست خبری گفت که این گروه‌های مافیایی و افراد مربتط با آن‌ها در کابل، هرات و داخل گمرک اسلام‌قلعه حضور فعال دارند و روزانه ده‌ها میلیون افغانی را به جیب می‌زنند.

او افزود: «ده درصد کالای تجار می‌آید و ۹۰ درصد دیگر در اختیار مافیا قرار داده می‌شود و از هر محموله سه میلیونی تنها پنجاه هزار افغانی تحویل داده می‌شود؛ از هر محموله که باید سه میلیون تکس دولت تحویل داده شود، تنها ۳۰ هزار تحویل داده می‌شود.»

به گفته والی هرات، بیش از چهارهزار موتر باری در سال گذشته و بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ موتر دیگر در جریان سال جاری محصول گمرکی پرداخت نکرده و از دروازه گمرک خارج شده‌اند.

مصطفی حکیمی؛ سرپرست گمرک هرات نیز در این نشست تاکید کرد که به‌دلیل مداخله زورمندان، مافیا و تهدیدات امنیتی جمع آوری عواید با مشکل صورت می‌گیرد و بارها کارمندان گمرک توسط زورمندان مورد لت‌وکوب قرار گرفته‌اند.

والی هرات اما تاکید کرد که یکایک افراد فاسد، باید به پنجه قانون سپرده شوند. او در این نشست گفت که حمایت از مافیا در هرات به پایان رسیده و ریشه افراد آلوده به فساد کنده خواهد شد.

این در حالی است که به تازگی ده‌ها موتر حامل کالاهای وارداتی در یک روز از سوی نیروهای امنیتی در هرات متوقف شده‌اند که به گفتۀ والی هرات، تمامی این موترها از پرداخت محصول گمرکی فرار داده شده‌اند و این، نمونه‌ای از فساد در گمرک این ولایت است.

مطالب مرتبط