نی‌ خواستار آزادی یک خبرنگار از بند امنیت ملی در زابل شد

نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) اعلام کرده که نیروهای امنیت ملی هفته گذشته یک خبرنگار محلی زابل را بازداشت و زندانی کرده‌اند.

blank
محبوب‌الله حکیمی؛ خبرنگار رادیو بیان در زابل

این نهاد امروز دوشنبه، ۱۶ سرطان در اعلامیه‌ای گفته‌است که محبوب‌الله حکیمی؛ خبرنگار رادیو بیان که از چهارشنبه هفته گذشته به این سو در بند امنیت ملی به سر می‌برد، باید آزاد شود.

در اعلامیه آمده‌است که ۲۴ ساعت پیش از نشر این خبرنامه، فلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن آقای حکیمی می‌گوید، در فیسبوکش مواردی نشر شده است که «اهانت به رییس جمهور» است و بابت آن معذرت می‌خواهد.

نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان گفته‌است: «نی به این باور است که ضبط و نشر چنین ویدیویی که به اساس قرائن از سوی امنیت ملی انجام‌ شده است، غیرقانونی و در تضاد با قانون رسانه‌های افغانستان است.»

در اعلامیه این نهاد آمده که براساس قانون رسانه‌های همگانی، هر خطای رسانه‌ای باید از سوی کمیسیون رسیدگی به تخلفات و شکایات رسانه‌ای در وزارت اطلاعات و فرهنگ بررسی شود.

نی تاکید کرده که امنیت ملی باید در زمینه خطاهای رسانه‌ای و بررسی آن اقدام نکند و بگذارد که قانون رسانه‌های همگانی اجرا شود.

این نهاد از ریاست عمومی امنیت ملی خواسته که هرچه زودتر محبوب‌الله حکیمی را رها کند و پرونده او از سوی کمیسیون رسیدگی به تخلفات و شکایات رسانه‌ای در وزارت اطلاعات و فرهنگ بررسی شود.

این در حالی است که صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری نیز امروز در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی گفت که آقای حکیمی کارمند یکی از ادارات مربوط وزارت ارشاد، حج و اوقاف است و ممکن با برخی از رسانه‌ها نیز همکاری داشته باشد که او اطلاعی ندارد.

او در عین حال گفت که هیچ کس حق ندارد به کسی اهانت کند و افزود که در این مورد هر اداره از خود قوانین و مقررات واضح دارد و مطابق آن رفتار می‌شود. به گفته او، پالیسی دولت در قبال خبرنگاران واضح است و هیچ نهادی نمی‌تواند مانع کار رسانه‌ای خبرنگاران شود.

مطالب مرتبط