بندر چابهار از طریق خط آهن به افغانستان وصل می‌شود

دولت ایران ریل‌گذاری مسیر راه آهن زاهدان – چابهار را آغاز کرده که با آن، بندر چابهار به شهر زاهدان ایران و نیز افغانستان و کشورهای آسیای میانه وصل می‌شود.blank

کار رسمی این بالای این پروژه امروز سه‌شنبه، ۱۷ سرطان از سوی ایران و با حضور محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی این کشور آغاز شد.

آقای اسلامی گفته که این پروژه معاهدات منطقه‌ای تهران به ویژه معاهدات سه جانبه ایران، افغانستان و هند را تقویت می‌کند و در نهایت بهره برداری از بندر چابهار را به دنبال دارد.

او گفته که از سال ۱۳۹۶ تاکنون روند توسعه و بهره برداری از بندرچاربهار، چهار برابر افزایش یافته و اکنون به حدود سه و نیم میلیون تن بار رسیده است.

وزیر راه ایران گفته‌است که خط آهن زاهدان – چابهار در زمان بهره‌برداری می‌تواند حدود هفت میلیون تن بار را جا به جا کند که نقشی اساسی در ترانزیت، صادرات و واردات به این کشور خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، او با بیان این که تهران از این شبکه ریلی اتصال به منطقه سیستان، زابل و مرز میلک را در برنامه دارد، گفته که کار یک بخشی از این مسیر به سمت زابل شروع کرده‌است.

خیرالله خادمی؛ مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران نیز گفته که طول راه‌آهن زاهدان – چابهار ۶٢٨ کیلومتر است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، ریل‌گذاری ۱۵۰ کیلومتر از این محور تا پایان امسال انجام خواهد شد.

این مقام ایرانی گفته که طول این خط آهن ۶۲۸ کیلومتر و عرض آن ۷ متر است که حدود ۶۰ درصد عملیات زیرسازی آن انجام شده و سرعت طراحی برای قطار مسافری در این خط ۱۶۰ کیلومتر و قطار باری ۱۲۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است. همچنین ۳۴ ایستگاه‌ در مسیر خواهد بود.

او توضیح داده که ساخت ۳۹ دستگاه تونل به‌طول ۱۵هزار و ۶۰۰ متر، ۱۲۸ دستگاه پل به‌طول ۱۵ هزار و ۴۰۰ متر و ۸۰ تقاطع با راه‌های اصلی و فرعی از دیگر ویژگی‌های فنی این خط ریلی است. او هزینه کل این طرح را هشت هزار میلیارد تومان ایرانی گفته است.

بندر چابهار ایران از بنادر مهم برای صادرات و واردات افغانستان شمرده می‌شود.

مطالب مرتبط