کاهش سه درصدی رشد اقتصادی افغانستان و افزایش فقر در پی گسترش کرونا

مصطفی مستور؛ وزیر اقتصاد می‌گوید که با گسترش کرونا رشد اقتصادی کشور در سال جاری سه درصد کاهش یافته و میزان فقر از ۵۴.۵ درصد به ۶۱.۵ درصد افزایش خواهد داشت.blankآقای مستور این سخنان را در نشست مجازی «حمایت از احیای مجدد سکتور خصوصی در آسیای مرکزی پس از کووید-۱۹ با تمرکز بر افغانستان» مطرح کرده‌است.

در اعلامیه‌ای که چهارشنبه‌شب، ۱۸ سرطان از سوی وزارت اقتصاد به نشر رسید، به نقل از آقای مستور آمده‌است: «با در نظرداشت گسترش کووید-۱۹، رشد اقتصادی ما در سال روان یک افت سه درصدی را نسبت به سال پار خواهد داشت و همچنین میزان فقر از ۵۴.۵ درصد به ۶۱.۵ درصد بلند خواهد رفت.»

او در ادامه گفته‌است که دولت افغانستان در کنار حمایت مالی از سکتور صحت و مصونیت اجتماعی، به سکتور خصوصی که در جریان گسترش کووید- ۱۹ آسیب دیده نیز توجه دارد.

آقای مستور علاوه کرده‌است که وزارت اقتصاد در همکاری با ادارات ذیربط، بسته اقتصادی متمرکز بر حمایت از پیشه‌وران، تشبثات کوچک و متوسط را تهیه و به شورای عالی اقتصادی ارائه کرده‌است.

وزارت اقتصاد در حالی از کاهش سه درصدی رشد اقتصادی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا خبر می‌دهد که در سال گذشته مالی (۱۳۹۸) رشد اقتصادی افغانستان به سه درصد رسیده‌بود.

مطالب مرتبط