انتقاد سازمان گزارشگران بدون مرز از بازداشت خبرنگاران توسط امنیت ملی

سازمان گزارشگران بدون مرز، از بازداشت دو روزنامه‌نگار توسط نیروهای امنیت ملی در ولایت‌های زابل و خوست انتقاد کرده و از حکومت خواسته که قانون رسانه‌های همگانی را رعایت کند.blankاین سازمان در گزارشی که امروز (پنج‌شنبه، ۱۹ سرطان) نشر کرده،‌ گفته‌است که محبوب‌الله حکیمی؛ خبرنگار رادیو بیان در ولایت زابل، در یازدهم سرطان، از سوی نیروهای امنیت ملی بازداشت شده‌است.

طبق این گزارش، اتهام آقای حکیمی، انتشار کامنتی در صفحه‌ فیس‌بوک‌اش و کافر خطاب‌کردن رییس‌ جمهور غنی بوده‌است؛ در حالی که این خبرنگار، پیش از بازداشت در ویدیویی انتشار این کامنت را نتیجه‌ هک‌شدن صفحه‌اش دانسته‌است.

در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین آمده‌است که در یازدهم سرطان، نیروهای امنیت ملی در ولایت خوست، خانه‌ فاروغ جان منگل؛ خبرنگار محلی و همکار خبرگزاری رویترز و برادرش سیف‌الله حیات؛ نماینده‌ کمیته‌ مصونیت خبرنگاران را بررسی کرده و با رفتاری نامناسب، او را به ریاست امنیت ملی برده‌اند.

در این گزارش آمده‌است که نیروهای امنیت ملی، پس از دو ساعت بازجویی گفته‌اند که اشتباه شده و پس از عذرخواهی، آقای منگل را آزاد کرده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش خود همچنین گفته‌است که مسئولان خبرگزاری پژواک نیز چندی پیش، پس از انتشار گزارشی درباره‌ قاچاق و فروش ۳۲ دستگاه ونتلاتور کمک‌شده به افغانستان به پاکستان، زیر فشارهای مستقیم و غیر مستقیم مقام‌های حکومتی قرار گرفته‌است.

در این گزارش آمده‌است: «دانش کروخیل؛ مدیر خبرگزاری پژواک، به نام مشوره به کمیسیون فرهنگ و معارف مجلس دعوت شده؛ اما این نشست به جلسه‌ بازجویی و اتهام‌زنی از سوی منشی کمیسیون تبدیل شده‌است. یک روز پس از آن، امرالله صالح؛ معاون اول ریاست‌ جمهوری، با انتشار توییتی، آژانس پژواک را به دروغ‌گویی متهم کرده‌است.»

رضا معینی؛ مسئول دفتر ایران و افغانستان سازمان گزارشگران بدون مرز، از رییس ‌جمهور غنی و امرالله صالح، خواسته‌است تا قانون رسانه‌های همگانی را رعایت کنند.

این سازمان با استناد به قانون رسانه‌های همگانی افغانستان گفته‌است که رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای و خبرنگاران، از صلاحیت‌های کمیسیون رسیدگی به تخلفات و شکایات رسانه‌ای در وزارت اطلاعات و فرهنگ است.

به باور این سازمان، شورای ملی، معاون رییس جمهور و امنیت ملی حق ندارند که خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها را تهدید، احضار و بازداشت کنند.

مطالب مرتبط