روسیه خواستار رسیدگی به قاچاق مواد مخدر توسط نیروهای خارجی از افغانستان شد

سرگئی لاوروف؛ وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که گزارش‌ها درباره قاچاق مواد مخدر از افغانستان توسط هواپیماهای امریکا و ناتو باید بررسی شود.

blank

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که آقای لاوروف این اظهارات را روز جمعه، ۲۱ سرطان در یک نشست خبری مطرح کرده‌است. او افزوده‌است: »گزارش‌هایی بدست ما می‌رسد که مواد مخدر از افغانستان با استفاده از هواپیماهای نظامی ائتلاف ناتو و امریکا به کشورهای دیگر از جمله اروپا قاچاق می‌شود.»

او افزوده که روسیه نمی‌تواند این گزارش‌ها را به‌صورت کامل تایید؛ اما آنقدر به‌طور مرتب می‌آیند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرده که اگر از هواپیماهای نظامی برای قاچاق مواد مخدر از افغانستان استفاده می‌شود این هواپیماها فقط می‌تواند متعلق به اعضای ناتو باشد و چنین پروازهایی تنها توسط ارتش و یا نیروهای ویژه انجام می‌شود.

او گفته‌است که این گزارش‌ها باید بررسی شود و اول‌تر از همه تحقیقات در خصوص امریکا صورت گیرد.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر ضرورت بررسی حضور نظامی ناتو در افغانستان نیز گفته‌است: «با نگاهی به حقایق کاملاً موثق، می‌توان گفت که طی ۲۰ سال حضور امریکا و حضور سایر نیروهای ائتلاف در افغانستان، قاچاق مواد مخدر از آن کشور چندین برابر شده است؛ نه امریکا و نه دیگر اعضای ائتلاف هیچ تلاش جدی برای متوقف کردن تولید موادمخدر در افغانستان نکرده‌اند.»

وزارت خارجه روسیه و نیز نماینده ویژه رییس جمهوری این کشور در امور افغانستان نیز اخیراً گفته بودند که اعضای نهادهای استخباراتی امریکا در قاچاق موادمخدر در افغانستان دست دارند و برای عبور کاروان‌های حامل این مواد به گروه‌های شبه‌نظامی پول می‌دهند.

مطالب مرتبط