خلیلزاد حمله سمنگان را خلاف تعهد طالبان برای کاهش خشونت دانست

زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان حمله طالبان در مرکز ولایت سمنگان را خلاف تعهد این گروه برای کاهش خشونت دانسته و محکوم کرده‌است.blankآقای خلیلزاد، امروز (سه شنبه، ۲۴ سرطان) در یک رشته پیام توییتری نوشت که استفاده از موتر بمب‌گذاری‌شده در مرکز یک شهر، امری «غیرقابل قبول» است و موضع مخالفان روند صلح را تقویت می‌کند و به تخریب‌کنندگان این روند فرصت می‌دهد.

حمله دیروز طالبان بر ریاست امنیت ملی سمنگان با انفجار یک موتر بمب‌گذاری‌شده آغاز شد و سپس مهاجمان این گروه داخل ساختمان شدند که براساس آخرین آمار در این رویداد، ۱۲نفر کشته و ۶۳ نفر زخمی شده‌اند. در میان قربانیان، زنان و کودکان نیز شامل هستند.

رییس جمهور غنی این حمله را «جنایت‌کارانه و ضد بشری» خوانده و گفته‌است که روند صلح را آسیب می‌زند. عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز واکنش مشابه داشته‌است.

با این وضعیت، زلمی خلیلزاد می‌گوید که خشونت‌ها در روزهای اخیر افزایش یافته‌است و شمار زیادی از مردم بدون هیچ دلیلی کشته می‌شوند. او تأکید کرده‌است که همه طرف‌ها باید خشونت‌ را کاهش دهند.

نماینده ویژه امریکا در ادامه گفته‌است که ۱۳۵ روز از امضای توافق‌نامه صلح دوحه گذشته و امریکا به شدت تلاش کرده‌است تا مرحله اول تعهدات خود را براساس این توافق‌نامه انجام دهد.

او از کاهش نیروهای امریکایی و ترک پنج پایگاه به عنوان بخشی از تعهدات یاد کرده‌است. به گفته او، شمار نیروهای ناتو نیز به میزان متناسب کاهش یافته‌است. طبق توافق‌نامه مذکور، امریکا متعهد شده‌بود که شمار سربازان خود را در افغانستان تا ۱۳۵ روز به هشت هزار و ۶۰۰ سرباز کاهش می‌دهد.

او در عین حال تأکید کرده‌ که رویکرد امریکا در اجرای مرحله بعدی توافق‌نامه صلح، مبتنی بر شرایط خواهد بود.

نماینده ویژه امریکا افزوده‌است که بر رهایی کامل زندانیان، کاهش خشونت، اجرای کامل تعهدات توافق‌نامه صلح و شروع مذاکرات بین‌الافغانی پافشاری دارد.

مطالب مرتبط