کمیسیون حقوق بشر: یک‌هزار و ‌۲۱۳ غیر نظامی طی ۶ ماه کشته شده‌اند

کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که در شش ماه گذشته سال جاری میلادی، یک‌هزار و ‌۲۱۳ غیر نظامی کشته و یک‌هزار و ‌۷۴۴ تن دیگر‌ زخمی‌ شده‌اند. این کمیسیون در عین حال گفته‌است که تلفات غیر نظامیان در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته میلادی، ۱۱ درصد کاهش داشته‌است.blankکمیسیون مستقل حقوق بشر، امروز (سه شنبه، ۲۴ سرطان) با نشر گزارشی اعلام کرد که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، در ۸۸۰ رویداد مختلف امنیتی، در مجموع هزار و ‌۲۱۳ تن جان‌ باخته و هزار و ‌۷۴۴ نفر دیگر‌ زخمی شده‌اند. این ارقام ‌نشان می‌دهد که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، به‌گونۀ متوسط، هر روز ۱۶ تن از غیر نظامیان قربانی شده‌اند.

این کمیسیون گفته‌است که براساس یافته‌ها، تلفات غیر نظامیان در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، نسبت به شش ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی‌ ۱۱ درصد کاهش یافته‌است. به گفته این کمیسیون، در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی‌ سه هزار و ‌۳۳۸ غیر نظامی از سوی طرفین جنگ قربانی شده‌بودند‌ که شامل ۹۷۹ کشته و دو هزار و ‌۳۵۹ زخمی می‌شد.

آمار کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که رقم تلفات زنان در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، نسبت به نیمۀ نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، ۰،۵ درصد کاهش داشته است.

طبق آمار، در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی‌، تلفات زنان به ۲۹۷ تن می‌رسد که شامل ۱۲۶ کشته و ۱۷۱ زخمی می‌شود. در حالی‌که در همین مدت‌‌زمان در سال ۲۰۱۹ میلادی، مجموع تلفات ملکی زنان به ۳۰۱ تن می‌رسید‌ که شامل ۱۱۳ کشته و ۱۸۸ زخمی بود.

بر اساس یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان‌، تلفات کودکان در نیمۀ نخست سال ۲۰۲۰ میلادی‌ نسبت به شش ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی، ۳۳ درصد کاهش یافته‌است. به گفته این کمیسیون در شش ماه نخست سال روان میلادی‌ مجموع تلفات کودکان به ۶۳۰ نفر می‌رسد‌ که ۲۲۵ کشته و ۴۰۵ زخمی را دربر می‌گیرد. در حالی‌که در شش ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی‌ مجموع تلفات کودکان به ۹۵۱ تن می‌رسید‌ که شامل ۱۵۹ کشته و ۷۹۲ زخمی بود.

عاملان تلفات غیر نظامیان
براساس یافته‌های کمیسیون حقوق بشر، از مجموع تلفات غیر نظامیان در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی‌ ۴۸،۵ درصد آن توسط گروه طالبان، ۲۶،۷ درصد توسط عاملان نامعلوم، ۱۵،۵ درصد توسط نیروهای حکومتی، ۶،۳ درصد توسط گروه داعش و ۲،۳ درصد توسط نیروهای بین‌المللی صورت گرفته و ‌باقی ‌تلفات بر اثر فیر راکت‌ از سوی نیروهای پاکستانی در ولایات کنر، قندهار، پکتیا و خوست‌ بوده‌است.

طبق آمار کمیسیون حقوق بشر، در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، بر اثر حملات گروه طالبان ۵۴۲ تن کشته و ۸۹۶ نفر زخمی شده‌اند. این ارقام نشان می‌دهد که ‌تلفات غیر نظامیان ناشی از حملات طالبان، در مقایسه با شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی‌ ۲۴ درصد کاهش یافته‌است. این در حالی است که حکومت می‌گوید، تلفات غیر نظامیان در حملات طالبان افزایش یافته‌است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ادامه یک‌بار دیگر از تمامی طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته که موازین حقوق بشردوستانۀ بین المللی را رعایت کنند.

مطالب مرتبط