امنیت ملی: انتقام حمله سمنگان را می‌گیریم

ریاست عمومی امنیت ملی هشدار داده‌است که در زودترین فرصت، انتقام حمله به اداره امنیت ملی سمنگان را از طالبان خواهد گرفت.8 تن از نیروهای امنیت ملی و یک خانم در جوزجان جان باختند - آوااین ریاست امروز (سه شنبه، ۲۴ سرطان) در بیانیه‌ای گفته‌است که از «هیچ کوششی برای جلوگیری از پایمال‌شدن خون کشته و زخمیان رویداد دیروز در سمنگان» دریغ نمی‌کند.

طبق این بیانیه، نیروهای عملیاتی و قطعات رزمی امنیت ملی در حالت آماده‌باش قرار گرفته و به‌زودترین فرصت حملات انتقام‌جویانه را برای «قلع و قمع‌کردن» طالبان و گروه‌های تروریستی خارجی راه‌اندازی می‌کنند.

امنیت ملی در عین حال طالبان را به همکاری با دیگر گروه‌های تروریستی خارجی به‌شمول شبکه‌ القاعده متهم کرده و افزوده‌است که این گروه با عدول از تعهدات بین‌المللی، حسن نیت دولت افغانستان را نادیده گرفته‌است.

حمله دیروز طالبان بر ریاست امنیت ملی سمنگان با انفجار یک موتر بمب‌گذاری‌شده آغاز شد و سپس مهاجمان این گروه داخل ساختمان شدند که براساس آخرین آمار در این رویداد، ۱۲نفر کشته و ۶۳ نفر زخمی شده‌اند. در میان قربانیان، زنان و کودکان نیز شامل هستند.

رییس جمهور غنی این حمله را «جنایت‌کارانه و ضد بشری» خوانده و گفته‌است که روند صلح را آسیب می‌زند. عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز واکنش مشابه داشته‌است.

معصوم استانکزی؛ رییس هیأت مذاکره‌کننده دولت و رییس پیشین امنیت ملی هم در واکنش به این حمله گفته‌است که این حمله موجب ناامیدی مردم برای صلح شده و طالبان باید در این مورد پاسخگو باشند.

از سوی دیگر، زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان نیز این حمله طالبان را خلاف تعهد این گروه برای کاهش خشونت دانسته و محکوم کرده‌است.

مطالب مرتبط