سران جنبش روشنایی از اعتماد مردم چگونه استفاده کردند؟

منتقدان می‌گویند که رهبران جنبش روشنایی دیگر آن وجهه و اعتبار گذشته را نزد مردم ندارند. به‌باور آگاهان، حرکت سران جنبش در پی مقاصد شخصی به‌جای آرمان‌های جنبش و شهدای دوم اسد، باعث شده‌است بی‌اعتمادی مردم نسبت به سران جنبش روشنایی و روند عدالت‌خواهی از سوی آن‌ها بیشتر شود.blank

شماری از هواداران جنبش روشنایی نیز می‌گویند که دیگر به سران جنبش روشنایی و کارهای آن‌ها باور ندارند. آن‌ها می‌گویند، رهبران جنبش روشنایی با خون شهدا معامله کرده و در پی مقاصد شخصی‌شان بوده‌اند.

به‌باور آن‌ها، سران جنبش هیچ‌گاه در مواجهه با مردم و خانواده‌های شهدا صادق نبوده‌اند.

انتقادات مردم از هرسو متوجه سران جنبش روشنایی است. هواداران این حرکت در فضای اجتماعی همواره از رهبران جنبش و کارکرد آن‌ها انتقاد می‌کنند. کامنت‌هایی که زیر مطالب برخی از سران جنبش گذاشته می‌شود، رویکرد مردم نسبت به سران جنبش روشنایی را به‌خوبی بیان می‌کند.

رانده از زمین، مانده از آسمان
برخی از هواداران جنبش روشنایی می‌گویند، مدیریت ضعیف و تلاش سران جنبش برای یافتن پست و مقام حکومتی باعث رویداد خونین دهمزنگ شده‌است.

محمدعلی؛ یکی از هواداران جنبش روشنایی به خبرگزاری افق می‌گوید، سران جنبش بعد از حادثه دوم اسد به شهرت رسیدند. به‌گفته او هرچند مردم آن‌ها را می‌شناختند؛ ولی بار دیگر به آن‌ها اعتماد کردند؛ اما مردم از کار آن‌ها هیچ‌وقت باخبر نشدند؛ زیرا آن‌ها هرگز رویکرد واضحی با مردم نداشته‌اند.

محمدعلی می‌افزاید، بعضی از خانواده‌ها بعد از حادثه دوم اسد دست‌شان از آسمان و پای‌شان از زمین جدا شد؛ اما سران جنبش هیچ‌گاه از آن‌ها خبری نگرفتند. او می‌گوید بعضی از مردم در روز دوم اسد به‌دلیل خودخواهی سران جنش، تنها پسرشان را از دست دادند و هنوز شب و روز خون می‌گریند.

به‌گفته‌ محمدعلی مردم امیدشان نسبت به جنبش روشنایی را با رهبران کنونی‌اش از دست داده‌اند.

او می‌افزاید سران جنبش روشنایی هیچ کاری برای مردم نکردند جز این‌که هرازگاه خبرهای سوزناک را به آن‌ها می رسانند و درد آن‌ها را بیشتر می‌سازند.

انتظاری که به یأس بدل شد
برخی از هواداران جنبش روشنایی می‌گویند، حرکت سران جنبش روشنایی در پی مقاصد شخصی و اختلافات آن‌ها روی رهبری جنبش باعث شده‌است انتظارات مردم از این جنبش برآورده نشود.

یعقوب از هواداران جنبش روشنایی به خبرگزاری افق می‌گوید، مردم انتظار داشتند که جنبش روشنایی از حق مردم در برابر حکومتی که بر مردم مناطق مرکزی تبعیض روا می‌دارد، دفاع کند.

او می‌گوید سران جنبش نه‌تنها خواسته مردم را دنبال نکردند؛ بلکه با آرمان شهدای جنبش روشنایی بازی و معامله کردند.

یعقوب می‌گوید مردم جوانان‌شان را که با خون دل بزرگ کرده و به‌ثمر رسانده‌بودند، در راه آرمان بزرگ تامین عدالت اجتماعی از دست دادند؛ اما توقع داشتند که شهدای جنبش روشنایی گمنام نشوند.

او می‌گوید که نباید آرمان شهدای جنبش روشنایی فراموش شود. به‌گفته او، وقتی مردم شب و روز خون می‌گریند، به این دل خوش‌اند که فرزندان‌شان برای یک هدف بزرگ جان داده‌اند. این قربانی‌ها باید زنده نگه داشته‌شود.

کمک‌ به قربانیان نباید به آدرس جنبش بیاید
برخی از هواداران جنبش روشنایی از چگونگی توزیع پول‌هایی که به آدرس جنبش آمده و نحوه مدریت آن‌ها انتقاد می‌کنند. آنان می‌گویند، نباید بعد از این پول‌هایی که به خانواده‌های شهدا تعلق می‌گیرد، در دسترس سران جنبش قرار بگیرد.

یعقوب می‌گوید پول‌هایی که در دسترس سران جنبش قرار گرفته، هنوز از چگونگی مصرف آن به مردم وضاحت داده نشده‌است. یعقوب می‌افزاید که به سران جنبش اعتماد ندارد، نباید پول تخصیص‌یافته برای خانواده‌های شهدا در اختیار آنان قرار بگیرد.

مراسم یادبود شهدا
برخی از هواداران جنبش روشنایی می‌گویند که شورای عالی مردمی جنبش روشنایی شهدا را از یاد برده و نمی‌خواهند مراسم یادبودی از شهدا برگزار کنند.

حسین علی‌زاده؛ یکی از هواداران جنبش روشنایی به خبرگزاری افق می‌گوید، شورای عالی مردمی برای مراسم یادبود شهدا اقدامی نکرده‌ و به قربانیان و مردم نیز اجازه این کار را نمی‌دهند.

او می‌گوید، نیاز است برای دلجویی از خانواده‌های شهدا و زنده‌ نگه‌داشتن آرمان شهدا مراسم یادبود آن‌ها گرفته شود.blank

تقابل رهبران سنتی و جوان
برخی آگاهان سیاسی می‌گویند، جنبش روشنایی در آغاز شکل‌گیری، حرکت خوبی برای حق‌خواهی مدنی بود؛ اما سنگ‌اندازی‌های حکومت و رهبران سنتی بر حرکت این جنبش تاثیر عمیقی داشته‌است.

وحید مژده؛ آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، جنبش روشنایی امید تازه‌ای برای برای به حاشیه‌راندان رهبران سنتی هزاره بود.

به گفته او، رهبران سنتی‌ قدرت را میراثی ساخته و سال‌ها با سرنوشت مردم بازی کرده‌بودند و تشکیل جنبش روشنایی این امیدواری را میان مردم به‌وجود آورد تا رشته فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی را از رهبران سنتی بگیرند.

اما از دید آقای مژده، مخالفت حکومت و سنگ‌اندازی رهبران سنتی و دست‌های مرموز پشت پرده‌ اما روی فعالیت‌های رهبران جنبش روشنایی اثر کرده و مسیر حق‌طلبی جنبش را با مشکل مواجه ساخت.

این آگاه سیاسی از الگوی عملی و رفتاری رهبران جنبش انتقاد می‌کند و می‌گوید که برخی از سران جنبش روشنایی در پی منافع شخصی‌شان بودند و از جنبش روشنایی برای اهداف خودشان استفاده کردند.

آقای مژده می‌گوید، نبود روحیه جدی حق‌طلبی میان سران جنبش سبب شده‌است این جنبش دوره افول را تجربه کند.

به‌باور او برخی از سران جنبش برای امتیازگیری و رسیدن به پست و مقام و یا از ناکامی در این زمینه به جنبش آمدند که یا عقده‌گشایی می کردند و یا هم تلاش می‌کردند امتیازی به‌دست بیاورند.

حرکت زمان‌بر
اما رهبران جنبش روشنایی می‌گویند، عدالت‌خواهی و مبارزه با تبعیض و نابرابری یک حرکت زمان‌بر است و جنبش روشنایی با آرمان و هدف حق‌خواهی و ایستادگی در برابر بی‌عدالتی و حاکمانی که در برابر مطالبات شهروندان احساس مسؤولیت نمی‌کنند، تا رسیدن به مطالبات ادامه دارد.

داوود ناجی؛ یکی از رهبران جنبش روشنایی به خبرگزاری افق می‌گوید سران جنبش هیچ‌گاه از مطالبه اصلی جنبش عقب‌نشینی نکرده‌اند.

او می‌گوید جنبش تا زمان تامین عدالت اجتماعی و رسیدن به خواسته‌هایش به دادخواهی‌هایش ادامه خواهد داد.

با این حال، آگاهان بی‌اعتمادی مردم نسبت به کار سران جنبش را در صادق‌نبودن خود آنان می‌دانند. این‌گونه امکان اعتماد دوباره مردم به حرکت سران جنبش وجود ندارد.

یادآوری: این متن به تاریخ جولای ۲۷, ۲۰۱۹ در خبرگزاری افق منتشر شده‌بود و امسال به مناسبت سالگرد فاجعه دوم اسد، بازنشر می‌شود.

مطالب مرتبط