آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در افغانستان بار دیگر افزایش یافت

براساس آمار رسمی وزارت صحت عامه در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا جان باخته‌ و ۶۵ بیمار جدید شناسایی شده‌اند‌ که با این حساب، آمار کل مبتلایان کووید-۱۹ در افغانستان به ۳۶ هزار و ۵۳۸ نفر رسیده‌است. این در حالی است که در دو روز پیاپی، تنها مرگ دو نفر بر اثر کرونا تأیید شده‌بود.blankآمار تازه وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰ بیمار کرونایی جان باخته‌اند و با این حساب، شمار قربانیان کووید-۱۹ به ۱ هزار و ۲۸۱ نفر افزایش یافته‌است.

در همین مدت، ۱۵۵ بیمار نیز بهبود یافته‌اند و شمار بهبودیافتگان به ۲۵ هزار و ۵۴۴ نفر رسیده‌است.

آمار رسمی وزارت صحت عامه در حالی منتشر می‌شود که به عقیده مردم و ناظران، این آمار، شمار واقعی قربانیان و مبتلایان به بیماری کووید- ۱۹ در افغانستان را منعکس نمی‌کند؛ زیرا نه دولت توان و امکانات، پوشش سراسری شمار قربانیان و مبتلایان را دارد و نه مردم، تمایلی به مراجعه به مراکز رسمی و ثبت آن نشان می‌دهند.

از سوی دیگر، در شرایطی بسیاری از کشورها شاهد تجربه «موج دوم» شیوع کرونا هستند، به نظر نمی‌رسد که این بیماری در افغانستان، نقطه اوج خود را پشت سر گذاشته و مهار شده‌باشد.

افزون بر این، فساد گسترده در روند مصرف بودجه اختصاصی برای مبارزه با کرونا نیز بر کارزار دولت علیه این بیماری، سایه انداخته و کارآمدی تمهیدات پیشگیرانه در برابر آن را زیر سؤال برده‌است.

در همین حال وزارت صحت عامه همچنین درباره افزایش مبتلایان کرونا در روزهای عید قربان هشدار می‌دهد و از مردم می‌خواهد که در خانه بمانند و توصیه‌های صحی را رعایت کنند تا تجربه عید گذشته تکرار نشود؛ تجربه‌ای که موجب جهش بی‌سابقه شیوع کرونا در کشور شد.

احمدجواد عثمانی؛ سرپرست وزارت صحت عامه‌ دیروز بار دیگر از مردم خواست که در روزهای عید از دید و بازدید خودداری کنند و توصیه‌های صحی را رعایت نمایند.

مطالب مرتبط