امریکا: ۴۰۰ زندانی طالبان پس از آزادی، زیر نظر باشند

به دنبال اعلام تصمیم حکومت افغانستان در مورد رهایی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده طالبان، مقام‌های امریکایی پیشنهاد کرده‌اند که برای برداشتن موانع از سر راه مذاکرات بین‌الافغانی، این ۴۰۰ زندانی طالب رها شوند؛ اما پس از رهایی تحت نظارت باشند.blankخبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام امریکایی گزارش داده‌است که این یک راه حل در راستا آغاز هرچه زودتر مذاکرات صلح است.

این مقام‌ها که نخواسته‌اند نام‌ ‌شان گرفته شود، گفته ۴۰۰ زندانی طالبان که حکومت از آزادی آن‌ها شانه خالی می‌کند، باید بعد از آزادی، تحت نظارت مشترک طالبان و حکومت قرار داشته باشند.

یک دیپلمات خارجی در کابل نیز به رویترز گفته‌است که طالبان بر رهایی این ۴۰۰ زندانی شان پافشاری دارند، پس راه حل این است که این افراد در صورت موافقه حکومت بعد از رهایی، تحت نظارت باشند.

طبق گزارش رویترز این پیشنهاد را زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان با هر دو جانب در میان گذاشته‌است.

این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که حکومت افغانستان صلاحیت رهایی این ۴۰۰ نفر را به لویه‌جرگه مشورتی واگذار کرده‌است.

امرالله صالح؛ معاون نخست ریاست‌جمهوری می‌گوید، این ۴۰۰ زندانی طالبان شامل «قاچاقبران بزرگ مواد مخدر، قتل عام کننده‌ها‌اند و یا در جرایم بسیار واضح غیر قابل عفو گرفتار شده‌اند». به گفته صالح لویه‌جرگه مشورتی در مورد رهایی این شمار از زندانیان طالبان، تصمیم خواهد گرفت.

بر اساس توافق‌نامۀ صلح امریکا-طالبان که اواخر سال گذشته خورشیدی در قطر امضا شد، حکومت افغانستان پیش از آغاز مذاکرات بین الافغانی باید ۵ هزار زندانی طالب را رها کرده و طالبان نیز یک هزار اسیر دولت را از بند آزاد کنند.

حکومت افغانستان می‌گوید، تاکنون ۴ هزار ۶۰۰ زندانی طالبان را از فهرست ۵ هزار نفری این گروه، از زندان‌های دولتی رها کرده‌است.

در جانب دیگر طالبان اعلام کردند که روند آزادی اسیران دولتی از سوی این گروه تکمیل شده‌است و تاکنون یک هزار دو نفر از زندانیان دولتی رها شده‌اند.

با این حال انتظار می‌رود به‌زودی گفتگوهای صلح میان حکومت و گروه طالبان آغاز شود

مطالب مرتبط