خطر گرسنگی میلیونی در افغانستان؛ ۱۰ میلیون نفر نیازمند کمک هستند

برنامه جهانی غذا می‌‌گوید با شیوع کرونا در افغانستان میلیون‌ها نفر با گرسنگی و کمبود مواد غذایی مواجه شده‌اند و ۱۰ میلیون نفر نیازمند دریافت کمک هستند.blankطبق آمار این سازمان، در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۲ میلیون شهروند افغانستان با «عدم مصونیت غذایی» مواجه بودند که به این آمار با همه‌گیری کووید-۱۹ میلیون‌ها نفر دیگر اضافه شده‌اند.

با این حال دفتر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در افغانستان، روز شنبه، ۱۱ اسد، با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که در نظر دارد تا به بیش از ۱۰ میلیون نفر کمک‌رسانی کند.

رابرت کسکا؛ معاون و سرپرست برنامه جهانی غذا در افغانستان گفته‌است که برای کمک‌رسانی به افراد متضرر از کرونا، ۵۳ میلیون دالر نیاز است.

در این زمینه، اداره انکشافی امریکا برای افغانستان نیز جهت رسیدگی به ۹۵ هزار خانواده متاثر از کرونا، ۱۲ میلیون دالر به برنامه جهانی غذا کمک کرده‌است.

کرونا در افغانستان علی‌رغم تلفات جانی، بحران اقتصادی و گسترش فقر را نیز در پی داشته‌است.

براساس آمار بانک جهانی، رکود اقتصادی افغانستان در سال جاری میلادی تا ۷ درصد خواهد بود و میزان فقر نیز از ۵۰ درصد به ۷۰ درصد خواهد رسید.

اشرف‌غنی؛ رییس ‌جمهوری نیز چندی پیش آمار بلندی از میزان فقر در کشور را اعلام کرد و به گفته او، ۹۰ درصد از شهروندان افغانستان زیر خط فقر «دو دالری» قرار دارند.

حکومت به منظور کاهش فقر و گرسنگی، اخیرا برنامه دسترخوان ملی را اعلام کرده‌بود که بودجه آن از سوی مجلس نمایندگان رد شد.
توزیع گندم و نان هم از دیگر برنامه‌های حکومت جهت رفع گرسنگی مردم بود که ادعای انجام فساد گسترده در آن مطرح می‌شود.

مطالب مرتبط