افشای اسناد جنایات جنگی ارتش بریتانیا در افغانستان

براساس گزارش‌ها در اسناد محرمانه ارتش بریتانیا، ادعا‌های ارتکاب جنایات جنگی نیروهای ویژه بریتانیایی در افغانستان مطرح شده‌است.blankبه گزارش بی بی سی، در این مدارک این ادعا مطرح شده که اعضای نیروهای ویژه ارتش بریتانیا عمدا مردان مسن افغان را حتی اگر از سوی آن‌ها تهدیدی وجود نداشته، هدف قرار داده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا اما منکر وجود چنین سیاستی شده‌است.

طبق گزارش رسانه‌ها بریتانیایی، در دادگاهی در لندن در مورد این‌که ادعاهای قتل غیر قانونی توسط نیروهای ویژه بریتانیایی به درستی بررسی شده، تصمیم‌گیری می‌شود.

بی بی سی سال گذشته میلادی نیز گزارش داده‌بود که بر اساس نتایج یک تحقیق مشترک که توسط «ساندی تایمز» و بی‌بی‌سی انجام گرفته، ارتش بریتانیا در افغانستان و عراق دست به جنایات جنگی زده و دولت بریتانیا تاکنون در این زمینه اقدامی برای مجازات عاملان این جرایم به عمل نیاورده است.

کشته‌شدن سه کودک و یک مرد جوان افغان در سال ۲۰۱۲ توسط یکی از سربازان نیرو‌های ویژه بریتانیا، از جمله جرایم جنگی است که در گزارش سال گذشته بی بی سی به آن اشاره شده‌بود.

این در حالی است که پیش از این، نیروهای نظامی استرالیایی مستقر در افغانستان نیز متهم به ارتکاب جنایت جنگی از طریق شکنجه و قتل غیر نظامیان بی‌دفاع افغان شده‌بودند.

مطالب مرتبط