غنی و عمران خان درباره روند صلح و تحولات اخیر گفتگو کردند

اشرف‌غنی‌؛ رییس جمهور کشور و عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان درباره روند صلح، تحولات اخیر و تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور گفتگوی تلفنی کرده‌اند.blank

دفتر نخست‌وزیر پاکستان در اعلامیه‌ای گفته‌است که آقای غنی طی تماس تلفنی با عمران خان فرا رسیدن عید سعید قربان را تبریک گفته و نیز درباره وضعیت حاکم ناشی از شیوع ویروس کرونا گفتگو کرده‌اند.

اعلامیه افزوده‌است: «نخست وزیر پاکستان نیز ضمن تبریک متقابل به مناسبت عید قربان، تازه ترین تحولات مربوط به روند صلح افغانستان را بررسی کرد.»

عمران خان به سهم‌گیری فعال پاکستان در پیشبرد روند صلح تاکید کرده و گفته‌است که صلح در افغانستان برای پاکستان بسیار حائز اهمیت است.

بر اساس این اعلامیه، نخست وزیر پاکستان با اشاره به سازوکارهای مختلف میان دو کشور برای توسعه روابط، بر اهمیت همکاری مشترک جهت تقویت همکاری‌های دوجانبه تاکید کرده‌است.

عمران‌خان همچنین خواستار برگزاری نشست برنامه اقدام پاکستان و افغانستان برای صلح و همبستگی در اسرع وقت شده‌است.

او به اشرف‌غنی گفته که پاکستان امیدوار است تا پیمان صلح میان امریکا و طالبان برای اجرای مفاد آن جهت آغاز گفتگوها میان گروه‌های داخلی افغانستان ادامه پیدا کند.

حکومت افغانستان تا کنون درباره این گفتگو که امروز انجام شده، چیزی نگفته‌است.

این گفتگو درحالی صورت‌ گرفت که تنش‌های مرزی میان دو کشور طی روزهای اخیر درپی راکت پراگنی نظامیان پاکستان در اسپین بولدک قندهار که دست‌کم ۱۶ غیر نظامی افغان از جمله یک کودک را کشت، تشدید شده‌است.

وزارت دفاع ملی به دنبال این رویداد اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی در این منطقه مرزی به حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

مطالب مرتبط