توقف ۲۶۰۰ موتر تجاری در مرز ایران- افغانستان؛ مشکل،‌ نبود زیرساخت است

کریم نوایی نظامی؛ مسئول مرزی دوغارون گفته‌است که دو هزار و ۶۰۰ دستگاه لاری ترانزیتی حامل کالاهای صادراتی و تجاری در گذرگاه رسمی مرزی دوغارون توقف کرده‌اند تا در صورت مساعدت طرف افغانستان از مرز ایران وارد این کشور شوند.blankبه نقل از خبرگزاری دولتی ایران -ایرنا معطلی این لاری‌های ترانزیتی در مرز دوغارون ناشی از نبود زیرساخت لازم برای پذیرش موترهای کلان حامل انواع کالا در گمرک افغانستان است.

این مقام ایرانی گفته‌است که تعطیلات چهار روزه عید قربان در افغانستان، افزایش تقاضای خرید انواع کالاهای ایرانی از سوی تجار افغان و بسته‌بودن مرز پاکستان از دیگر علت‌های افزایش موترهای متوقف‌شده در پایانه مرزی دوغارون است.

به گفته او تعداد خروجی وسایط حمل و نقل از گذرگاه رسمی دوغارون امسال ۱۰ درصد افزایش داشته‌است.

یک مقام مرزی دوغارون گفته که در طرف ایران ۱۰ واحد باسکول فعالیت دارد؛ ولی در گمرک افغانستان تنها یک دستگاه باسکول وجود دارد.

او افزود که به طور میانگین روزانه ۱۲۰ دستگاه لاری حامل بار ترانزیت از ایستگاه‌های پایانی مرزی دوغارون و تایباد به مقصد هرات افغانستان و از مرز اسلام‌قلعه آن کشور وارد خاک ایران می‌شوند.

ایران پس از پاکستان مهم‌ترین شریک تجاری افغانستان به شمار می‌رود. تبادلات تجاری میان دو کشور در سال به چندین میلیارد دالر می‌رسد که قسمت اعظم آن را صادرات ایران به افغانستان تشکیل می‌دهد.

تنش‌های سیاسی اخیر میان افغانستان و ایران بر صادرات و واردات کالا نیز تاثیر گذاشته‌است. غرق‌شدن مهاجرین افغانستانی در مرز ایران و آتش‌زدن موتر حامل مهاجرین افغانستانی در یزد از مواردی است که روابط دو کشور را به صورت کم‌پیشینه‌ای تیره کرده‌است.

چندی پیش نیز طرف ایرانی از عدم همکاری جانب افغانستانی در امر صادرات کالاهای ایرانی از مرز دوغارون ابراز نارضایتی کرده‌بود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و صنایع خراسان رضوی در ایران گفته‌بود که «به خاطر کُندی خدمات‌رسانی و ضعف مدیریت در مرز دوغارون در مرز ایران و افغانستان، افزون بر هزار دستگاه لاری حامل بار در این گذرگاه متوقف مانده‌اند».

مطالب مرتبط