سازمان ملل: کرونا آموزش یک میلیارد کودک را مختل کرده‌است

سازمان ملل متحد با انتشار گزارش تازه‌ای اعلام کرد که همه‌گیری جهانی ویروس کرونا باعث بزرگ‌ترین اختلال تاریخی در آموزش کودکان شده و حدود یک میلیارد کودک از این لحاظ متاثر شده‌اند.blank

در این گزارش که امروز سه ‌شنبه، ۱۴ اسد منتشر شده، آمده‌است که این ویروس سبب شده تا پس از اواسط ماه جولای نیز مکاتب در حدود ۱۶۰ کشور بسته بمانند این بر آموزش بیش از یک میلیارد دانش‌آموز تأثیر منفی داشته‌است.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد هنگام ارائه این گزارش گفت که در هر محلی که شیوع ویروس تحت کنترل دربیاید، بازگشایی مکاتب باید در صدر اولویت‌ کشورها قرار بگیرد.

آقای گوترش همچنین خبر داد که قرنطینه و تعطیلی‌ها باعث شده‌ که دست‌کم ۴۰ میلیون کودک از رفتن به کودکستان‌ها محروم بمانند.

دبیر کل سازمان ملل در یک بیانیه ویدیویی توضیح داد که این ارقام جدا از حدود ۲۵۰ میلیون کودکی است که پیش از شیوع کرونا امکان رفتن به مکتب را نداشتند.

او که در جریان راه‌اندازی کارزاری از سوی سازمان ملل به نام «آینده ما را نجات دهید» سخن می‌گفت، اضافه کرد: «ما اکنون با یک فاجعه نسلی مواجهیم که می‌تواند توانمندی‌های انسانی را هدر دهد، به دهه‌ها پیشرفت آسیب بزند و نابرابری‌های مزمن را وخیم‌تر بسازد.»

آقای گوترش افزود که اکنون در برهه‌ای سرنوشت‌ساز برای کودکان و نوجوانان به سر می‌بریم و تصمیماتی که امروز دولت‌ها و متحدان آنان می‌گیرند تأثیری دائمی بر زندگی صدها میلیون نوجوان خواهد گذاشت و چشم‌انداز پیشرفت کشورها در دهه‌های آینده را تعیین خواهد کرد.

بر پایه آماری که دانشگاه جان هاپکینز گرد هم آورده ویروس کرونا تاکنون در سطح جهان بیش از ۱۸ میلیون نفر را مبتلا کرده و دست کم ۶۹۲ هزار نفر بر اثر آن جان باخته‌اند.

سازمان ملل می‌گوید که تعطیلی مکاتب بر ۹۴ درصد از جمعیت دانش‌آموزی جهان تأثیر گذاشته و این رقم در کشورهای کم‌درآمد تا ۹۹ درصد است.

برای کاهش این تأثیرات، بسیاری از کشورها به آموزش اینترنتی روی آورده‌اند؛ اما گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که این امر به شکاف هرچه بیشتر بین فقیر و غنی دامن زده‌است.

مطالب مرتبط