انفجار بیروت؛ ۷۸ کشته، حدود ۴ هزار زخمی

وزارت صحت لبنان اعلام کرد تلفات انفجار شدید بیروت به ۷۸ کشته و حدود چهار هزار زخمی رسیده‌است. در این کشور امروز (چهارشنبه) عزای عمومی اعلام شده‌است. همزمان احتمال افزایش تلفات نیز پیش بینی شده‌است.blankمقام‌های لبنان دلیل این رویداد را نگهداری غیر ایمنی انبار مواد قابل انفجار خوانده‌اند.

میشل عون؛ رییس جمهوری لبنان، در توییتی نوشته این «پذیرفته شده نیست» که ۲۷۵۰ تن آمونیوم نیترات (کود شیمیایی) بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی انبار شده‌باشد.

شدت انفجار آنقدر زیاد بوده که بسیاری از شاهدان عینی می‌گویند برای لحظاتی گوش‌هایشان نمی‌شنید.

خبرگزاری ملی لبنان گزارش کرده که آتش‌سوزی باعث انفجار در انباری شده که مواد قابل انفجار نگه‌داری می‌شد. بنا به این گزارش، موادی که در سال‌های اخیر ضبط شده بودند در این انبار نگهداری می‌شدند.

این حادثه در آستانه صدور رای دادگاه مورد حمایت سازمان ملل در باره کشته شدن رفیق حریری؛ نخست‌وزیر سابق لبنان، در سال ۲۰۰۵ صورت گرفته است.

براساس گزارشها انفجار در منطقه بندری این شهر رخ داده و همزمان گزارشهای تایید نشده حاکی از انفجار دومی در نزدیکی محل سکونت خانواده حریری است.

حسین دیاب؛ نخست وزیر لبنان گفته کسانی که در انفجار روز سه‌شنبه دست داشته‌اند پاسخ‌گوی اعمالشان خواهند بود. او گفت که تحقیق درباره انفجار شامل انبار «خطرناکی» هم می‌شود که از سال ۲۰۱۴ در این بندر بوده است. آقای دیاب، گفته که فعلا اولویت با مداوای مجروحان و پیدا کردن جسد کشته‌شدگان است.

درخواست کمک لبنان و واکنش‌ها
حسن دیاب نخست وزیر همچنین گفته‌است: «من از کشورهای دوست و برادر درخواست کمک عاجل دارم… تا در کنار لبنان بایستند و به شفای زخم های عمیق ما کمک کنند.اعلام آمادگی وزیر کشور برای کمک و امدادرسانی به آسیب دیدگان انفجار ...بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در واکنش خود گفته‌است: «عکس ها و ویدئوهایی که امشب از بیروت می آید تکان دهنده است. به یاد کسانی که در این حادثه هولناک گرفتار شده اند هستیم و برایشان دعا می کنیم.»

او گفته «بریتانیا آماده است به هر طریقی که ممکن باشد کمک ارائه کند، از جمله به شهروندان بریتانیایی که تحت تاثیر قرار گرفته اند.»

دونالد ترامپ؛ رییس جمهور امریکا با ابراز همدردی عمیق آن را «یک حمله هولناک» خواند و مایک پومپئو؛ وزیر خارجه امریکا در توییتی نوشت: «ما بر اوضاع نظارت داریم و آماده ایم به مردم لبنان در مسیر بهبودی از این فاجعه هولناک کمک کنیم.»

فرانسه اعلام کرده که درحال اعزام کمک و منابع به لبنان است.

اسرائیل هم گفت که «از طریق کانال های امنیتی و دیپلماتیک بین المللی به لبنان خبر داده که آماده ارائه کمک پزشکی و انساندوستان به دولت لبنان است.»

آنگلا مرکل؛ نخست وزیر آلمان هم اعلام آمادگی کرده که در صورت تمایل لبنان به این کشور کمک می‌کند.

محمد جواد ظریف؛ وزیر خارجه ایران هم از طرف مردم کشورش با مردم لبنان ابراز همدردی کرده و گفته ایران آماده کمک به لبنان به هر شکل ممکن است.

مطالب مرتبط