انفجار بیروت؛ حکومت افغانستان با مردم لبنان ابراز همدردی کرد

ارگ ریاست‌ جمهوری در اعلامیه‌ای نوشت که «رییس جمهور غنی به نمایندگی از حکومت و مردم افغانستان، مراتب تسلیت و همدردی عمیق خویش را به خانواده‌های قربانیان و حکومت و مردم لبنان، ابراز می‌کند.»blankرییس جمهوری ابراز امیدواری کرده‌ که حکومت و مردم لبنان بتوانند این «حالت دشوار و غم‌انگیز را مدیریت کرده و از آن به گونه موفقانه عبور کنند».

آقای غنی در دانشگاه امریکایی در بیروت تحصل کرده و همسر او اصالت لبنانی دارد.

بیروت پایتخت لبنان، عصر دیروز (سه شبنه) گواه انفجاری شدید بود که بر اثر آن تاکنون ۷۸ نفر جان باخته و حدود ۴ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند. همزمان احتمال افزایش تلفات نیز پیش‌بینی شده‌است.

در این کشور امروز (چهارشنبه) عزای عمومی اعلام شده‌است.

مقام‌های لبنانی دلیل این رویداد را نگهداری غیر ایمن انبار مواد قابل انفجار خوانده‌اند.

میشل عون؛ رییس جمهوری لبنان، در توییتی نوشته‌است که این «پذیرفته شده نیست» که ۲۷۵۰ تن آمونیم نایترت (کود کیمیایی) بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی انبار شده‌باشد.

شدت انفجار آنقدر زیاد بوده که بسیاری از شاهدان عینی می‌گویند برای لحظاتی گوش‌های‌شان نمی‌شنید.

خبرگزاری ملی لبنان گزارش کرده که آتش‌سوزی باعث انفجار در انباری شده که مواد قابل انفجار نگه‌داری می‌شد. بنا بر این گزارش، موادی که در سال‌های اخیر ضبط شده بودند در این انبار نگهداری می‌شدند.

این حادثه در آستانه صدور رای دادگاه مورد حمایت سازمان ملل در باره کشته‌شدن رفیق حریری؛ نخست‌وزیر سابق لبنان، در سال ۲۰۰۵ صورت گرفته‌است.

براساس گزارش‌ها انفجار در منطقه بندری این شهر رخ داده و همزمان گزارش‌های تایید نشده حاکی از انفجار دومی در نزدیکی محل سکونت خانواده حریری است.

حسین دیاب؛ نخست‌وزیر لبنان گفته کسانی که در انفجار روز سه‌شنبه دست داشته‌اند پاسخ‌گوی اعمال‌شان خواهند بود. او گفت که تحقیق درباره انفجار شامل انبار «خطرناکی» هم می‌شود که از سال ۲۰۱۴ در این بندر بوده‌است. آقای دیاب، گفته که فعلا اولویت با مداوای مجروحان و پیدا کردن اجساد کشته‌شدگان است.

حسن دیاب گفته‌است: «من از کشورهای دوست و برادر درخواست کمک عاجل دارم… تا در کنار لبنان بایستند و به شفای زخم‌های عمیق ما کمک کنند.»

مطالب مرتبط