استانکزی: لویه جرگه صلاحیت عفو «حق‌العبد» را ندارد

معصوم استانکزی؛ رییس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی می‌گوید که اعضای این جرگه صلاحیت عفو موارد حق العبد را ندارد و صرف درباره سرنوشت زندانیان طالبان به حکومت مشوره می‌دهند.blank

آقای استانکزی امروز چهارشنبه، ۱۵ اسد در یک نشست خبری اما تاکید کرد که حکومت هر تصمیمی را که لویه جرگه درباره این ۴۰۰ زندانی اتخاذ کند، تطبیق خواهد کرد.

او افزوده که این زندانیان شامل زندانیان محکوم به اعدام، زندانیان با جرایم قتل، اختطاف، قاچاق مواد مخدر، فساد اداری، مالی و اخلاقی می‌شوند.

رییس کمیسیون برگزاری لویه جرگه گفت که پس از دو ماه بررسی معلوم شده که در میان این زندانیان طالبان هیچ شهروند خارجی وجود ندارد و در جرگه بحث رهایی زندانیان خارجی در میان نیست.

به گفته او، در توافقنامه صلح بین امریکا و طالبان صرف موضوع رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان آمده است، در حالی‌که تا کنون ۵۱۰۰ زندانی این گروه آزاد شده‌اند.

در همین حال عبدالسلام رحیمی؛ وزیر دولت در امور صلح و رییس دارالانشای لویه‌جرگه مشورتی صلح در این نشست تاکید کرد که رهایی ۴۰۰ زندانی گروه طالبان قیمت صلح است و باید نمایندگان مردم در این لویه‌جرگه روی پرداخت این قیمت تصمیم بگیرند. او افزود که برای پرداخت «قیمت صلح» باید اجماع ملی به‌میان آید.

او گفت که روند انتقال اعضای این لویه‌جرگه از ولایات به کابل آغاز شده است و تا فردا تکمیل می‌شود. به گفته او، تمامی آمادگی‌ها برای برگزاری این نشست اتخاذ شده است.

مطالب مرتبط