رهبر منطقه کشمیر: حکومت افغانستان در برابر اشغال‌گری هند سکوت نکند

رهبر منطقه کشمیر زیر کنترل پاکستان از حکومت و مردم افغانستان خواسته‌است که «سکوت‌« شان را در برابر «اشغال» کشمیر از سوی هند بشکنند.blankسفارت پاکستان در کابل اعلام کرده‌است که سردار مسعودخان؛ رهبر منطقه کشمیر در یک نشست ویدیویی این درخواست را مطرح کرده‌است.

طبق اعلامیه‌ این سفارت، در این نشست، گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی نیز حضور داشته و گفته است که هند از جهاد افغانستان درس بگیرد و بداند که راه ‌حل نظامی وجود ندارد.

حکمتیار افزوده که یگانه راه ‌حل مساله کشمیر، خودمختاری این منطقه‌ است.

کشمیر منطقه‌ای در هیمالیا است که هند و پاکستان هر دو می‌گویند که این منطقه به طور کامل به آن‌ها تعلق دارد.

بارها بین هند و پاکستان بر سر کنترل این بخش، جنگ درگرفته و در حال حاضر هرکدام از این دو همسایه بخشی از این منطقه را در اختیار دارند.

اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند به ایالت جامو و کشمیر تحت اداره این کشور، نوعی خودمختاری می‌داد، به‌طوری که این ایالت به جز در مسائل روابط خارجی، دفاعی و ارتباطات و مخابرات که در کنترل دولت مرکزی هند بود، قانون اساسی مستقل و پرچم خودش را داشت و آزاد بود قانون وضع کند؛ اما سال گذشته این اصل از سوی دولت مرکزی هند لغو شد.

در آستانه نخستین سالگرد لغو وضعیت ویژه کشمیر از سوی دولت هندوگرای مسلط بر دهلی نو، اکنون بار دیگر محدودیت‌های سنگینی بر کشمیر، حاکم شده و مردم این منطقه از رفت و آمد و اجتماع در خیابان‌ها منع شده‌اند.

مطالب مرتبط