مرد متهم به قتل در چین پس از گذراندن ۲۷ سال زندان، «بی‌گناه» شناخته شد

دادگاهی در چین یک مرد متهم به قتل را که ۲۷ سال از عمرش را به این دلیل در زندان سپری کرده بود، بی‌گناه شناخت و آزاد کرد. دادگاه از این مرد به‌دلیل سه دهه نگهداشتن بی‌موجب او در زندان «عذرخواهی» کرده‌است.
blank

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که نحوه تصمیم‌گیری و قضاوت مسوولان در خصوص این پرونده که در زمان خود جنجال فراوانی به راه انداخت، بار دیگر بحث شکنجه متهم توسط پولیس و اعتراف‌گیری در روند ناعادلانه نظام قضایی چین را در رسانه‌ها مطرح کرده‌است.

بر بنیاد این گزارش، متهم این پرونده قدیمی، ژانگ یوهان ۵۲ ساله است که در سال ۱۹۹۳ به اتهام قتل دو کودک خردسال زندانی شد؛ اما همواره بر این موضوع تاکید داشت که به دلیل شکنجه و آزار از سوی پولیس به اعتراف اجباری تن داده بود.

بعد از گذشت ۲۷ سال، سرانجام دادگاهی در شرق چین روز سه‌شنبه رای به بی‌گناهی ژانگ داد. دادگاه دلیل تبرئه وی را نبود مدارک و شواهد کافی علیه متهم عنوان کرده است.

آقای ژانگ ابتدا در سال ۱۹۹۵ به اعدام محکوم شد؛ اما بعد از گذراندن دو سال حبس، حکم او به «حبس ابد» تغییر یافت.

بر اساس این گزارش، دادگاه از آقای ژانگ به دلیل آنچه که «محکومیت اشتباه» خوانده، عذرخواهی کرده‌است.

وکیل مدافع وی نیز در مصاحبه با «چاینا دیلی» اعلام کرد موکلش خواهان دریافت غرامت است و افزود: «قصد داریم افرادی را که در جریان این پرونده مرتکب تخلفات قضایی شدند، مورد بازخواست قرار دهیم.»

ناظران بارها نسبت به روند ناعادلانه نظام قضایی در چین ابراز نگرانی کرده‌اند؛ جایی‌که دادگاه‌ها تقریبا در ۹۹ درصد موارد رای به محکومیت متهم می‌دهند.

مطالب مرتبط