غنی: فیصله لویه جرگه قبلی ۹۰ درصد تطبیق شده‌است

اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری در دیدار با هیأت اداری لویه جرگه مشورتی صلح گفته‌است که ۹۰ درصد از تصامیم لویه جرگه سال ۹۸ تطبیق شده و جرگه‌ای که قرار است فردا برگزار شود نیز ادامه آن لویه جرگه گذشته‌است.blank

ارگ ریاست جمهوری در خبرنامه‌ای گفته‌است که اشرف‌غنی؛ رییس جمهور امروز پنج‌شنبه، ۱۶ اسد با هیأت اداری لویه جرگه مشورتی صلح ملاقات کرده‌ و در این ملاقات عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز حضور داشته‌است.

آقای غنی گفته‌است که دوسیه‌های ۴۰۰ زندانی که قرار است لویه جرگه درباره آن تصمیم بگیرد، غور بررسی شده و مشکلات جدی دارد که بر اساس احکام قانون اساسی، آزاد سازی آنان از صلاحیت‌های حکومت بلندتر است. او افزوده‌است: «به همین سبب به مردم و لویه جرگه مراجعه کردیم، تا قانونمندی ما ثابت گردد.»

او همچنین گفته‌است که قطعنامه لویه جرگه مشورتی گذشته، خط مشی حکومت بوده و ۹۰ در صد عملی شده‌است. او اضافه کرده که جرگه ها همیشه مانع خونریزی شده و ثبات نظام اجتماعی در آن مطرح بوده و کارهای دشوار را ممکن ساخته‌است.

به گفته آقای غنی، این لویه جرگه مشورتی صلح، تداوم جرگه گذشته‌است.

او تصریح کرده که در وضعیت حساس کنونی کشور، تصمیم آگاهانه لویه جرگه مشورتی صلح، سرنوشت کشور را تعیین می‌کند.

اشرف‌غنی تاکید کرده که قطعنامه لویه جرگه مشورتی صلح باید به هیات مذاکره کننده صلح، جهان و طالبان پیام‌های واضح داشته باشد و این جرگه به نتیجه روشنی برسد.

لویه جرگه مشورتی صلح قرار است فردا جمعه، ۱۷ اسد در کابل برگزار شود و کمیسیون برگزاری این جرگه اعلام کرده که آمادگی‌ها برای برگزاری آن گرفته شده‌است. شهر کابل به روز شنبه نیز به دلیل ادامه جرگه تعطیل عمومی اعلام شده‌است.

برگزاری این لویه جرگه با مخالفت‌هایی نیز روبه‌رو شده‌است. پیشتر رییس مجلس نمایندگان اعلام کرده بود که برگزاری لویه در موجودیت پارلمان غیر قانونی است؛ اما امروز برخی اعضای این مجلس پذیرفتند که در این جرگه شرکت کنند.

طالبان نیز با برگزاری لویه جرگه که قرار است در خصوص رهایی ۴۰۰ زندانی این گروه در آن تصمیم گرفته شود، مخالفت کرده‌اند گفته‌اند که در این جرگه از مردم نمایندگی شده نمی‌تواند.

مطالب مرتبط