لویه جرگه؛ خوش‌بینی حکومت‌، مخالفت طالبان، استقبال امریکا

روز نخست لویه‌جرگه مشورتی برای تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان برگزاری شد. در این نشست رییس‌جمهورغنی ابراز خوش‌بینی کرد که با رهایی این ۴۰۰ نفر، طالبان وارد مذاکره خواهند شد. از جانب دیگر امریکا از برگزاری لویه جرگه استقبال کرده و این جرگه را فرصت تاریخی برای رفع آخرین موانع از سر راه مذاکرات داخلی صلح دانسته‌است. blankنشست امروز اعتراض‌ برخی از اشتراک کنندگان را نیز به همراه داشت که حاشیه جرگه را بیشتر از متن‌اش مورد توجه قرار داده‌است. از جمله اعتراض یک عضو مجلس نمایندگان در برابر سخنرانی رییس‌جمهور، واکنش خشن یک اشتراک کننده زن را در پی داشت و این زن، نماینده مجلس را مورد ضرب و شتم قرار داد.

بقلیس روشن؛ نماینده فراه در مجلس نمایندگان حین سخنرانی رییس‌جمهورغنی با بلند‌نمودن شعار که «باج دهی به طالبان وحشی خیانت ملی است» اعتراض کرد.

این نماینده مجلس پس از اعتراض‌اش، توسط یک زن حاضر در این نشست مورد ضرب و شتم قرار گرفت و گارد ریاست جمهوری او را از تالار لویه جرگه بیرون کردند.

در نوار ویدویی که در شبکه‌های اجتماعی منشرشده دیده می‌شود که زنی خانم روشن را به زمین پرتاب می‌کند و برخی دیگر از اعضای جرگه دخالت کرده و دو خانم را از هم جدا می‌کنند.

لت و‌کوب خانم روشن، واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته و برخی این عمل را جرم پنداشته‌است.

سیما سمر؛ رییس‌ پیشین کمیسیون حقوق بشر در این زمینه در یک پیام توییتری نوشته‌است که « لت وکوب معترض در آن حالت می تواند شکنجه محسوب گردد. شکنجه جرم است و باید مورد پاسخگوی قرارگیرد».

در کنار نماینده فراه، دو اشتراک کننده دیگر لویه جرگه نیز در جریان سخنرانی اشرف غنی از تالار اخراج شدند.

غنی: به شرط آزادی باقیمانده زندانیان طالبان، این گروه تا سه روز آینده وارد مذاکره می‌شود
اشرف غنی؛ رییس‌جمهوری در روز نخست لویه جرگه گفت که طالبان به شرط آزادی باقیمانده زندانیان شان از زندانهای دولتی، آماده گفتگو و مذاکره است.blank
وی گفت: «طالبان گفته اند که در صورت رهایی زندانیان این گروه تا سه روز آینده گفت‌وگوهای بین‎ الافغانی را آغاز کنند».

آقای غنی خطاب به حاضرین لویه جرگه گفت که ماموریت پیشروی آنها دشوار است، اما او باور دارد که اعضای جرگه تصمیم درست خواهند گرفت.

آقای غنی افزود که براساس قانون اساسی او صلاحیت آزادی این ۴۰۰ زندانی گروه طالبان را ندارد و برگزاری لویه‌جرگه نشان‌دهنده تعهدش نسبت به تطبیق قانون اساسی افغانستان است.

عبدالله: تدویر لویه جرگه ضروری بود
عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالح در لویه جرگه که ریاست این جرگه را به عهده دارد گفت که تدویر این جرگه و گرفتن مشوره نمایندگان مردم بسیار ضروری بود.او افزود: وقتی انتخاب بین ادامه جنگ و رسیدن به صلح باشد هر چند سخت، باید مردم افغانستان شریک شوند که همین کار را کردیم.
عبدالله تاکید کرد: «من شک ندارم که مردم افغانستان و حکومت افغانستان اراده ختم جنگ را دارند.»

فرصت تاریخی برای آغاز مذاکرات صلح
در حالی‌که طالبان با برگزاری لویه‌جرگه مخالفت کرده و آن را وقت‌کشی در روند صلح دانسته، وزارت خارجه امریکا، لویه‌جرگه مشورتی صلح را یک فرصت تاریخی برای رفع آخرین مانع در برابر شروع مذاکرات بین‌الافغانی توصیف و از آن حمایت کرده‌است.

این وزارتخانه در اعلامیه‌ای نوشته که باید از این فرصت تاریخی برای صلحی که همه افغان‌ها از آن سود ببرند و برای ثبات منطقه‌ای و امنیت جهانی کمک کند، استفاده کنند.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید، شرکت‌کنند‌گان لویه‌جرگه در مورد رهایی سریع زندانیان باقی‌مانده طالبان که آخرین مانع در برابر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است، تصمیم می‌گیرند.

طبق اعلامیه، گروه طالبان تعهد کرده‌اند که پس از آزادی به موقع این زندانیان، با هیات مذاکره کننده دولت وارد مذاکره شوند.

وزارت خارجه امریکا در عین حال گفته‌است که «طالبان تعهد کرده‌اند که در جریان مذاکرات، خشونت‌ها و تلفات را به طور قابل ملاحظه کاهش دهند، تا طرفین برای پایان‌دادن به جنگ طولانی به یک راه حل سیاسی دست یابند و در مورد آتش‌بس دایمی به توافق برسند.

این وزارت تأکید کرده است که امریکا قصد دارد تا طالبان را به رعایت این تعهدات پای‌بند نگه دارد.

مطالب مرتبط