انفجار بیروت؛ مقامات لبنانی از وجود انبار مواد انفجاری اطلاع داشتند

سه روز پس از انفجار مرگبار در بیروت؛ پایتخت لبنان، رسانه‌ها به مدارکی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد که مقامات لبنانی از وجود موادی با قابلیت انفجار در بندر بیروت آگاهی داشته‌اند.blank

خبرگزاری اسوشیتدپرس امروز شنبه، ۸ اگست به نقل از مدارکی که تازه به آن یافته نوشته‌است که مقام‌های لبنان سال‌ها از وجود مواد کیمیایی خطرناک در بندر بیروت خبر داشتند.

بر اساس این مدارک، در شش سال گذشته دست‌کم ده بار مقام‌های مختلف هشدار داده بودند که محموله عظیمی از مواد کیمیایی قابل انفجار «تقریبا بدون هیچ حفاظتی» در بندر بیروت نگهداری می‌شود.

این مواد روز سه‌شنبه هفته گذشته انفجار کرد بیش از ۱۵۰ کشته و هزاران زخمی برجا گذاشت. در این انفجار همچنین خانه‌های ۳۰۰ هزار نفر تخریب شده‌است.

ساعاتی بعد مشخص شد که محموله‌ای از هزاران تن نیترات آمونیوم در انباری در بندر بیروت منفجر شده است.

بر بنیاد گزارش اسوشیتدپرس مقام‌های گمرک و ارتش و مقامات قضایی لبنان در این باره هشدار داده بودند؛ اما این امر مورد غفلت قرار گرفته و سرانجامی مرگبار یافته است.

در همین زمینه میشل عون؛ رییس جمهور لبنان، روز جمعه اذعان کرد که اولین بار «تقریبا سه هفته پیش» از وجود این محموله خبردار شده و بلافاصله به نیروهای نظامی و امنیتی دستور داده است «هر کاری لازم است» بکنند.

مطالب مرتبط