نخستین محموله تجاری ایران از طریق افغانستان به ازبکستان رسید

وزارت ترانسپورت اعلام کرد که نخستین محموله تجارتی ایران با عبور از خاک افغانستان به مرز ازبکستان رسیده‌است.blankوحیدالله قوانج، سخنگوی این وزارت می‌گوید، این محموله شامل چای و تایر موتر است.

به گفته او، این انتقال‌ها بر اساس کنوانسیون بین‌المللی حمل و نقل موسوم به «تیر» با موترهای باربری افغانستان انجام می‌شود.

آقای قوانج می‌افزاید که به تازگی بر اساس همین کنوانسیون، محموله‌های تجارتی ایران به مقصد تاجیکستان و قرقیزستان نیز از آن کشور بارگیری شده و اکنون در خاک افغانستان است.

او می‌گوید که توسعه و تحکیم روابط ترانزیتی با کشورهای همسایه و منطقه از اولویت‌های وزارت ترانسپورت است و آنها امیدوار اند که چنین انتقالاتی از کشورهای دیگر نیز از خاک افغانستان آغاز شود.

سخنگوی وزارت ترانسپورت می‌گوید هدف اصلی، استفاده از موقعیت افغانستان به عنوان نقطه وصل میان آسیای جنوبی و آسیای مرکزی است.

در همین حال، خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) نیز به نقل از مصطفی آیتی؛ مدیر کل ترانزیت گمرک ایران نوشته که مسیر ترانزیتی از خاک افغانستان می‌تواند به عنوان یک مسیر جدید، کوتاه و کم‌هزینه، نقش موثری در توسعه تجارت و همکاری‌های منطقه‌ای داشته و منجر به افزایش صلح و امنیت پایدار در افغانستان شود.

به گفته او توسعه ترانزیت، ایجاد درآمد و افزایش اشتغال را نیز به دنبال دارد.

به نقل از بی بی سی، سال ۱۳۹۸ نمایندگان ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان در تهران نشستی برگزار کردند و بر تردد دو موتر باری در مسیر این کشورها که به مسیر «کتای» نام‌گذاری شده توافق کردند.

مقام‌های ایران نیز گفته‌اند که مسیر «کتای» به عنوان مسیری کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای مرکزی راه‌اندازی شده‌است.

گفتنی‌ است که کنوانسیون بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای «تیر»، حاوی اصولی برای آسان‌ساختن حمل و نقل کالاهاست که از سوی اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای میان کشورهای عضو اجرا می‌شود. این کنوانسیون ۷۶ عضو دارد.

مطالب مرتبط