امریکا بشیر نورزی؛ بزرگترین قاچاق‌بر مواد مخدر افغانستان و حامی مالی طالبان را آزاد می‌کند

دولت امریکا در نظر دارد تا محمدبشیر نورزی؛ حامی بزرگ مالی طالبان و بزرگترین قاچاق‌چی مواد مخدر افغانستان را که در سال ۲۰۰۵ به حبس ابد محکوم شد، از زندانی در نیویارک آزاد کند.blank

نشریه تایمز در گزارشی از قول مقام‌های امریکایی نوشته‌است که ملا برادر؛ رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، در تماس تلیفونی ماه جولای با وزیر خارجه امریکا از او خواسته است که بشیر نورزی را آزاد کند. در این گزارش آمده‌است که حکومت ترامپ اکنون برای اجرای بهتر توافق ۲۹ ماه فبروری با طالبان، درخواست این گروه برای آزادی نورزی و متباقی زندانیان طالبان در گوانتامو را مورد بررسی قرار داده‌است.

یک مقام ارشد امریکایی و یک مقام عربی به این نشریه گفته‌اند که این درخواست طالبان با حمایت زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان روبه‌رو شده و توصیه کرده که این قاچاق‌بر بزرگ مواد مخدر آزاد شود.

بشیر نورزی در سال ۲۰۰۵ برای توافق صلح میان امریکا و طالبان از دبی به نیویارک سفر کرد و با مقام‌های ادارۀ مبارزه با موادمخدر امریکا دیدار کرد. این مقام‌ها او را به دلیل فعالیت در قاچاق هیروئین بازداشت کردند و سپس دادگاهی در نیویارک او را به حبس ابد محکوم کرد.

نشریه تایمز نوشته‌است: « آزادی نورزی به این معناست که امریکا یک بازی‌گر حرفه‌ای دیگر را وارد تجارت موادمخدر خواهد کرد. افغانستان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر در جهان است و به گفته مقام‌های غربی، درآمد حاصل از آن در نهایت به جیب طالبان می‌ریزد.»

سهیل شاهین؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر هم تایید کرده که ملا برادر در تماس با مایک پمپئو خواهان رهایی بشیر نورزی شده‌است.

در گزارش آمده که یک مقام امریکایی که در بازداشت بشیر نورزی نقش داشته نیز در واکنش به رهایی او از مقامش کنار رفته است.

از سوی هم، این نشریه نوشته که که در سال ۲۰۱۸، یکی از قاچاقبران بزرگ مواد مخدر به نام حاجی جمعه خان، به پیشنهاد زلمی خلیلزاد از بند رها شده‌است.

حکومت افغانستان تا کنون درباره رهایی قاچاق‌بران بزرگ مواد مخدر به درخواست طالبان، چیزی نگفته‌است.

مطالب مرتبط