ﻫﻤﺴﺎیه در تب و تاب جشن استقلال

هفتاد و سه سال قبل از امروز در آگِست ماه سال ۱۹۴۷ پاکستان با هند متارکه نمود و جغرافیای جنجالی بنام پاکستان به میان آمد که بعدها منازعات داخلی در قسمت های شرقی این کشور در سال ۱۹۷۱ به وجود بنگلادش منجر شد. این کشور بزرگ اتمی «دستِ در سطح منطقه»، همواره متهم به سیاست باج گیری در ترغیب و ترویج لانه های تروریسم بین المللی بوده است.blankمسئاله جنجالی هند و پاکستان بر محور کشمیر، عمده ترین راهبرد سیاست خارجی این کشور در امور ﻣﻨﻂﻘﻪاﻱ را احتوا کرده است؛ روابط اجباری و باج گیری با چین در ایالت سنگیانگ، سیاست تخریبی و مداﺧﻠﻪﮔﺮی در افغانستان به منظور محاصره سیاسی دشمن تاریخی اش -هند- را میتوان از برآوردهای ﻣﺪعای فوق نامید.
پاکستان در افغانستان دیدگاه راهبردی دارد و از موقعیت ژئواستراتژیک این کشور به نقش بازدارندﮔﻲ هند در آسیای مرکزی استفاده میکند. دو کشور از سالیان دیری به جنگ نیابتی در خاک افغانستان ادامه داده اند؛ با تفاوت اینکه هند با هزینه کردن منابع و سرمایه گذاری های بنیادی وفرهنگی برای جلب حمایت این کشور در جلوگیری از نفوذ پاکستان دراین خاک از یکسو و هموار نمودن اهداف استراتژیک آن تا آسیای مرکزی و دست یابی به منابع انرژی از جانب دیگر، پاکستان اما با تخریب و بی ثباتی در این کشور به رقابت و تنش های ﺭﻗﻴﺐ ﺩﻳﺮﻳﻨﻪاش هند پرداخته است.

این تعارض و تضاد منافع میان دو قدرت ﻣﻨﻂﻘﻪای بر منبی افغانستان طی چند دهۀ اخیر قاعده های برد و باخت برای این دو قدرت را ﺑﻪ تجربه ﻧﺸﺴﺘﻪ است. از ﺗﺴﻠﺴﻞ نظامﻫﺎی کمونیستی تا رژیم طالبان و پساطالبانیزم ﺩﺭاﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ نقش هند به شدت کمرنگ بوده است؛ زیرا مجراهای پاسخ دﻫﻲ رهبران و حاکمان این دوره ها در افغانستان به نظام های حاکم آن وقت در بیرون از کشور تثبیت شده بود.

پس از حادثۀ یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱م، هند با تمام تلاش ایالات متحده آمریکا و شرکای بین المللی ﺁﻥ ﻛﺸﻮﺭ را واداشت تا پاکستان را در فهرست سیاه و جزوی کشور های حامی تروریسم به رسمیت بشناسند که این کار تا هزینه کردن بزرگ ترین تاسیسات نظامی قدرت هژمون در مربوطات قلمرو هند انجامید.

روی هم رفته تنش های نیابتی میان دو کشور در افغانستان هزینه های سرسام آوری را ﻫﻢ به همراه داشته است ﻛﻪ ﻋﻤﺪﺗﺂ ﭘﺎﻛﺴﺘﺎﻥ ﻧﻘﺶ ﻛﻠﻴﺪﻱ و ﻣﺮﮔﺒﺎﺭﻱ ﺩاﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
نخست وزیر هند باری در سال ۲۰۱۵م در کنفرانس لندن گفته بود که از گفتگوهای پروسه صلح در افغانستان مشروط به رهبریت افغانها حمایت خواهد کرد و هرگونه مداخله در امور افغانستان مخصوصآ از جانب پاکستان برای این کشور پزیرفتنی نخواهد بود.

۱۴هم آگست مصادف است با هفتاد وسومین سالیاد استقلال ﭘﺎﻛﺴﺘﺎﻥ؛ در این روز اقلیت های مسلمان در هند بریتانوی ﺁﻧﻮﻗﺖ دولت مستقلی را در برابر اکثریت هندو ها رقم زدند و جغرافیای بنام پاکستان را شکل دادند ﻛﻪ بعدها در سال ۱۹۷۱م جنگ ها و تنش های داخلی در این کشور منجر به ایجاد کشور جدیدی بنام بنگلادش ﻧﻴﺰ گردید.

فرستنده: ﺻﻤﺪ ﻣﺼﻠﺢ

مطالب مرتبط