خسارت ۴۰ میلیون دالری اداره هوانوردی به علت شیوع کرونا

اداره هوانوردی ملکی می‌گوید، عواید این اداره در نیمه اول سال مالی جاری بر اثر شیوع کرونا ۴۰ میلیون دالر در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته‌است. این اداره از مقروضیت ۳۰ میلیون دالری شرکت‌های هوایی نیز خبر می‌دهد.blankقاسم وفایی‌زاده؛ رییس عمومی اداره هوانوردی ملکی، امروز (شبنه، ۲۵ اسد) در یک نشست خبری گفت که شیوع ویروس کرونا بر میزان عواید این اداره تاثیر مستقیم داشته‌است.

بر اساس محاسبه اداره هوانوردی ملکی، شرکت‌های هوایی آریانا و کام‌ایر، در مجموع در نیمه اول سال مالی ۱۳۹۹، نزدیک به سه میلیون دالر زیانمند شده‌اند.

در همین حال، رییس اداره‌ هوانوردی ملکی کشور گفت که در دوران قرنطینه، شرکت‌هایی هوایی افغانستان ۴۱۲ پرواز خارجی و ۲۲۲ پرواز داخلی انجام داده‌اند. با پروازهای داخلی در حدود ۴۴ هزار مسافر در داخل افغانستان از یک ولایت به ولایت دیگر و با پروازهای خارجی نیز حدود ۷۵ هزار افغان گیرمانده در کشورهای خارجی به افغانستان انتقال داده شده‌اند.

از سوی دیگر، در دوران قرنطینه، بیش از ۳۴۲ تُن کارگو که شامل صادرات تولیدات داخلی افغانستان بوده، به کشورهای خارجی منتقل شده‌است. همچنین از طریق دهلیزهای هوایی نیز بیش از سه‌هزار و ۲۵۱ تُن در شش ماه اول سال جاری مالی به کشورهای عربستان، ترکیه و هند و از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی و سایر کشورها انتقال داده شده‌است.

محمدقاسم وفایی‌زاده در بخشی از صحبت‌های خود همچنین با اشاره به اقدامات اداره‌ هوانوردی ملکی در امر مبارزه با قاچاق اسعار، طلا و مواد مخدر گفت که در شش ماه نخست سال جاری مالی، از میدان‌ هوایی بین‌المللی کابل، پنج‌هزار گرام طلا، دوهزار و ۵۰۰ دالر امریکایی و ۲۲ هزار گرام مواد مخدر کشف و ضبط شده‌است.

بدهی شرکت‌های هوایی
رییس عمومی اداره هوانوردی ملکی، با اشاره به مقروضیت شرکت‌های هوایی گفت که این شرکت‌ها بیش از ۳۰ میلیون دالر از اداره هوانوردی ملکی قرض‌دار می‌باشند که هنوز آن را پرداخت نکرده‌اند.

او افزود که براساس فیصله نهادهای عدلی وقضایی، به این شرکت‌ها سه ماه فرصت داده شده تا مقروضیت‌های‌شان را پرداخت کنند.

مطالب مرتبط