مجاهد: هدف از مذاکرات «بین الافغانی» گفتگو میان حکومت و طالبان نیست

سخنگوی طالبان با متهم‌کردن حکومت به ایجاد موانع در برابر مذاکرت صلح می‌گوید، این گروه «اداره کابل» را به عنوان یک نظام نه بلکه یک چتری می‌داند که برای دوام «اشغال امریکایی» از غرب آورده شده است. به گفته او، هدف از مذاکرات بین الافغانی، مذاکره میان «حکومت و طالبان» نیست. حکومت افغانستان این اظهارت طالبان را بهانه‌جویی دانسته است.blankذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان امروز (شنبه، ۲۵ اسد) در اعلامیه گفته‌است که طالبان برای آغاز گفتگوهای صلح و مذاکرات از همه جهت‌ها متقاضی حسن نیت و صداقت است؛ اما به گفته او «پروپاگندها، اظهارات بی‌مورد و تحریک‌کننده که از سوی حکومت افغانستان انجام می‌شود، به فایده هیچ جهتی نیست».

مجاهد گفته که از چند روز به اینسو مقامات حکومت در مورد آغاز مذاکرات و زندانیان طالبان موقف‌هایی گرفته‌اند که «خلاف واقعیت‌ها» است.

سخنگوی طالبان در اعلامیه گفته‌است: «دو روز پیش، یک مشاور ارگ ریاست‌جمهوری گفته‌است که کلمه «بین الافغانی» در روند مذاکرات به گونه نادرست به‌کار برده می‌ شود و گویا گفتگوها میان اداره کابل و طالبان است.»

وی در ادامه آورده‌است که طالبان حکومت افغانستان را «به صفت یک نظام نه بلکه یک چتری می‌داند که برای دوام اشغال امریکایی از غرب آورده شده است…ما آغاز آن مذاکرات را قبول داریم و برایش آمادگی داریم که در پیمان تاریخی دوحه تسجیل شده و مذاکرات بین الافغانی است که تمام جهت‌های متنازع افغانی را احتوا می‌کند».

سخنگوی طالبان در ادامه گفته که اخیرا رییس‌جمهورغنی در گفتگو با تحلیل‌گران و رسانه‌های امریکایی ادعا کرده است که زندانیان رها شده طالبان امنیت جهان را تهدید می‌کند و به قاچاق مواد مخدر و «جرائم اخلاقی» محکوم بودند.

مجاهد این سخنان اشرف غنی را مغرضانه خوانده و تقبیح کرده‌است.

سخنگوی طالبان در اخیر گفته که «اینگونه اظهارات غیر مسئولانه در آستانه مذاکرات نشان می‌دهد که اداره کابل هنوز هم مشغول است در برابر صلح موانع ایجاد می‌کند و می‌خواهد توسط پروپاگند‌ها جامعه جهانی را تحریک کند».

واکنش ارگ
در واکنش به اظهارات سخنگوی طالبان صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست‌جمهوری می‌گوید، پس از رهایی خطرناک ترین اعضای گروه طالبان، هیچ بهانه‌ نزد این گروه باقی نمانده است.

صدیقی در صفحه توییترش نوشته‌ است: «بهتر است، تا طالبان واقعیت‌های امروز افغانستان را درک کنند. طرف اصلی شان، دولت جمهوری اسلامی افغانستان است که از اکثریت قاطع مردم افغانستان نماینده گی می کند. اظهارات اخیر طالبان، متاسفانه، ادامه‌ بهانه جویی و وقت کشی آن‌ها در روند صلح است.

صدیقی آورده‌است: «وقت آن رسیده تا این طالبان که نمایندگی از هیچ بخشی از ملت ما نمی کند، از خشونت دست کشیده و خواست مردم افغانستان را برای ختم جنگ بپذیرند.»

هنوز زمان دقیق مذاکرات بین الافغانی روشن است.

قرار است این مذاکرات پس از رهایی کامل ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان در قطر شروع شود.

حکومت تاکنون از فهرست ۴۰۰ نفری، ۸۰ نفر را رها کرده و قرار است شماری از زندانیان امروز رها شوند.

رهایی ۵ هزار زندانی طالبان در برابر هزار زندانی دولتی، پیش‌شرط آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان گفته شده‌بود که تاکنون عملی نشده‌است.

حکومت به تصمیم خودش ۴ هزار و ۶۰۰ زندانی طالبان را رها کرد؛ اما سرنوشت ۴۰۰ نفر دیگر را به لویه جرگه واگذاشت که سرانجام هفته گذشته لویه جرگه نیز با رهایی این ۴۰۰ نفر موافقت کرد.

مطالب مرتبط