وزیر خارجه روسیه: به حضور امریکا در افغانستان علاقه‌مند نیستیم

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف؛ وزیر خارجه این کشور در گفتگو با همتای امریکایی‌اش درباره ادعاهای تبانی مسکو با طالبان برای کشتن نیروهای امریکایی گفتگو کرده‌است. لاوروف این ادعاها را رد کرده؛ اما گفته که روسیه علاقه‌مند حضور نیروهای امریکایی در افغانستان نیست.blank

ماریا زاخارووا؛ سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته‌است که مایک پمپئو؛ وزیر خارجه امریکا در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف؛ وزیر خارجه روسیه مسئله تبانی مسکو با طالبان را مطرح کرده بود. به گفته او، امریکا هیچ مدرکی مبنی بر این که روسیه برای کشتن نیروهای امریکایی به طالبان پاداش می‌دهد، ارایه نکرده‌است.

وی افزوده‌است: «پاسخ طرف روس اینگونه بود که این اظهارات گمانه‌زنی‌های نادرست است و هیچ ارتباطی با واقعیت ندارند.»

به گفته خانم زاخارووا، لاوروف از طرف امریکایی خواست تا مدارکی که در این باره در اختیار دارد را نیز ارائه کند اما مدرکی ارائه نشده‌است.

او افزوده که سرگئی لاوروف تاکید کرد که «روسیه به حضور امریکا در افغانستان علاقه‌مند نیست».

نیویارک تایمز در اواخر جون در گزارشی به نقل از مقامات استخباراتی امریکا گزارش داده بود که مسکو به جنگجویان طالبان برای کشتن نیروهای امریکایی در افغانستان پاداش می‌داد.

پیش از این پمپئو به رسانه‌ها گفته بود که در دیدار با لاوروف تصریح کرده که اگر گزارش‌های پرداخت پاداش روسیه به مخالفان مسلح دولت افغانستان برای کشتن نیروهای امریکایی و غربی تایید شود مسکو هزینه بسیار سنگینی خواهد پرداخت.

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا اما می‌گوید که در جریان این گزارش قرار نگرفته زیرا مقامات به صحت آن شک داشتند؛ اگرچه چندین منبع امریکایی و اروپایی این اظهارات را رد می‌کنند.

مطالب مرتبط