پرچم طالبان بر فراز خوابگاه دانشگاه تخار؛ مقامات: یک دستمال عادی بود

منابع محلی در ولایت تخار تایید کردند که شب گذشته یک پرچم سفید رنگ طالبان بر فراز خوابگاه دانشجویان دانشگاه دولتی این ولایت نصب شده و مقام‌های امنیتی صبح امروز آن را پایین آوردند. مقام‌های امنیتی تخار گفته‌اند که این پارچه پرچم نه بلکه یک «دستمال عادی» بوده که در آن «کلمه» نوشته شده بود.blank

جواد هجری؛ سخنگوی والی تخار به رسانه‌ها گفت که تاکنون چگونگی نصب این پرچم بر فراز خوابگاه دانشگاه تخار روشن نیست؛ اما بررسی‌ها در این زمینه آغاز شده‌است.

در همین حال خلیل اسیر؛ سخنگوی پولیس تخار گفته‌است که نیروهای امنیتی بامداد امروز این پرچم را پایین آورده‌اند. او افزوده‌است: «این پارچه در اصل یک دستمال یک متره است که همیشه مردم از آن استفاده می‌کنند و با قلم بالای آن کلمه مبارک نوشته شده و بر ساختمان نیمه کاره خوابگاه آویزان شده بود.»

آقای اسیر گفته‌است که بررسی‌ها در این باره آغاز شده و پولیس در حال تحقیق از دانشجویان داخل خوابگاه و سایر افراد تحقیق است.

باشندگان تخار با ابراز نگرانی از این موضوع گفته‌اند که طالبان در میان دانشجویان این ولایت رخنه کرده‌اند و در صورت عدم رسیدگی به این قضیه، احتمال می‌رود دانشجویان بیشتری به این گروه جذب شوند.

با این حال وزارت تحصیلات عالی گفته که از این موضوع اطلاعی ندارد. برخی منابع خبری اما از احتمال اخراج حدود ۴۰ دانشجوی دانشگاه تخار به اتهام نصب این پرچم خبر می‌دهند.

این پرچم در حالی بر فراز خوابگاه دانشگاه تخار نصب شده که قرار است طالبان و حکومت افغانستان در روزهای آینده به میز مذاکره بنشینند. این مذاکرات قرار بود فردا آغاز شود؛ اما اعضای هیأت مذاکره‌کننده گفته‌اند که مذاکرات به تعویق افتاده‌است.

گروه طالبان امروز حکومت را به ایجاد موانع در برابر مذاکرت صلح متهم کرد. سخنگوی این گروه گفته‌است که «اداره کابل» را به عنوان یک نظام نه بلکه یک چتری می‌داند که برای دوام «اشغال امریکایی» از غرب آورده شده است. به گفته او، هدف از مذاکرات بین الافغانی، مذاکره میان «حکومت و طالبان» نیست. حکومت افغانستان اما این اظهارت طالبان را بهانه‌جویی در روند صلح دانسته است.

مطالب مرتبط