غنی: رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان بزرگترین خطری است که به‌خاطر صلح پذیرفته‌ایم

اشرف‌غنی؛ رییس جمهور در یادداشتی به روزنامه امریکایی واشنگتن پست، به روند و صلح و نگرانی‌ها از «هزینه‌های سنگین» این روند به مردم افغانستان از جمله، رهایی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان پرداخته‌است. او رهایی این زندانیان را بزرگترین خطری خوانده که مردم افغانستان آن‌را به‌خاطر صلح پذیرفته‌اند.blank

آقای غنی در این یادداشت نسبت به ناکامی این روند نیز هشدار داده و گفته‌است که ناکامی گفتگوهای صلح با طالبان بهای مرگ‌باری خواهد داشت که مردم افغانستان و جامعه جهانی توان پرداخت آن را ندارند.

او افزوده‌است: «ما می‌دانستیم صلح هزینه دارد؛ ولی این که چه هزینه‌ای سنگینی دارد، حالا می‌دانیم. هزینه آزادی زندانیان بدون تطبیق عدالت و زمان التیام به خانواده‌های قربانیان، هزینه افزایش خشونت‌ها که جان ده‌ها‌ و صدها تن افغان، از جمله جان کودکان معصوم و با ارزش، افغان را گرفته‌است.»

اشرف‌غنی گفته‌است که تصمیم رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان از سوی لویه جرگه مشورتی صلح بزرگ‌ترین خطری است که مردم افغانستان برای رسیدن به صلح پذیرفته‌اند.

او در بخش دیگری از این نوشته تاکید کرده که طالبان باید واقعیت‌های امروزی جامعه افغانستان را بپذیرند. او گفته‌است: «طالبان باید واقعیت افغانستان امروزی را بپذیرند. طالبان باید با ما کار کنند تا دستاوردهای ۱۹ سال اخیر مردم افغانستان حفظ شود و توسعه یابد؛ دستاوردهایی که نفع آن به هزاران جنگ‌جوی طالب، مهاجران و بازگشت کنندگانی که باید بی‌درنگ در جامعه مدغم شوند خواهد رسید.»

گروه طالبان نیز واکنشی نسبت به این نوشته نشان داده‌است. این گروه در اعلامیه‌ای گفته‌است که چنین اظهاراتی پیش از آغاز گفتگوهای صلح، روند مذاکرات را متاثر می‌سازد. صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری اما در توییتی نوشته است بعد از رهایی زندانیان طالبان، هیچ بهانه‌ای باقی نمانده و گروه طالبان که طرف اصلی آن دولت افغانستان است، خشونت‌ها را پایان داده، مذاکرات را آغاز کنند.

قرار بود مذاکرات بین‌الافغانی پس از آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان آغاز شود. با این که تا کنون روند آزادی این زندانیان تکمیل نشده، طالبان گفته‌اند که با دولت افغانستان به حیث نظام حاکم مذاکره نخواهند کرد.

مطالب مرتبط