مذاکرات صلح؛ رهبر طالبان، هیات جدید تعیین کرد

دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد که رهبر این گروه، هیات جدیدی را برای مذاکرات بین‌الافغانی تعیین کرده‌است. گفته شده که این هیات، جدا از دفتر سیاسی طالبان در قطر ایجاد شده و به کارش آغاز کرده‌است.blankعباس ا‌ستانکزی؛ از اعضای هیات طالبان در مذاکرات با امریکا گفته‌است که این تیم جدا از دفتر سیاسی قطر ایجاد شده‌است. به گفته او رهبری این تیم را خودش بر‌‌ عهده دارد.

استانکزی به رادیو مشعل گفته که این تیم کارش را آغاز کرده‌است و در آینده نزدیک برای گفتگوها آماده خواهد شد.

به گفته استانکزی، هیات تازه ایجادشده، مذاکرات بین‌الافغانی را به گونه مستقلانه به پیش خواهد برد و همچنین بر تطبیق توافق‌نامه‌ها با افغان‌ها و امریکایی‌ها، نظارت خواهد داشت.

پیش از این گزارش شده‌بود که طالبان یک هیات ۲۰ نفری برای مذاکرات بین‌الافغانی تشکیل داده که بیش‌تر اعضای رهبری این گروه مستقر در قطر در آن شامل هستند.

با این حال، گزارش‌هایی نیز از وجود اختلاف، تنش و دودستگی در سطح رهبری طالبان منتشر شده و به باور تحلیل‌گران، تغییرات تازه، بی‌ارتباط به اختلافات داخلی طالبان و دخالت اراده پاکستان در این زمینه نیست.

این عضو ارشد سیاسی طالبان تاکید کرده که برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی آماده هستند؛ اما پیش از آغاز این مذاکرات باید زندانیان باقی‌مانده طالبان آزاد شوند.

حکومت افغانستان از ۴۰۰ زندانی طالبان تاکنون ۸۰ نفر آن‌ها را رها کرده‌است؛ اما ۳۲۰ نفر دیگر آنان گفته می‌شود به دلیل مخالفت برخی کشورها، هنوز در زندان هستند.

این ۴۰۰ نفر بخشی از فهرست ۵ هزار نفری طالبان اند که رهایی آنان در توافق‌نامه دوحه به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات ذکر شده‌است.

مطالب مرتبط